Sökning: "Förskola miljö genus"

Visar resultat 21 - 25 av 70 uppsatser innehållade orden Förskola miljö genus.

  1. 21. Miljöns genusstrukturer i en förskola - en kvalitativ studie på en förskolemiljö ur ett normkritiskt genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatrix Björk; Sofie Nielsen; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskolans miljö; genusstatus; genusteori; genusstruktur; normkritiskt;

    Sammanfattning : Utifrån våra erfarenheter som förskollärarstudenter och vikarier inom skolväsendet anser vi att uppbyggnaden av miljön ofta glöms bort i arbetet med genus. Syftet med denna studie är att granska en förskolemiljö ur ett normkritiskt genusperspektiv. LÄS MER

  2. 22. Finns det prinsessor i byggrummet? : -       En kvalitativ studie om hur barn skapar kön i förskolans fria lek

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isabelle Karlssson; Josephine Mc Carthy-Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Förskola; genus; kön; könsstereotyper; könsöverskridande; maskulinitet; femininitet; könskodad miljö;

    Sammanfattning : Abstrakt Are there princesses in the construction room? -A qualitative study of how children create gender in preschool free play Det övergripande syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur barn skapar kön i den fria leken i förskolan, med fokus på förskolans byggrum och hemvrå. Genom att använda metodvalet observation och observera barn på tre olika förskolor är avsikten att undersöka vilka könsstereotypa och könsöverskridande mönster som förekommer i barns fria lek. LÄS MER

  3. 23. "Men det är ju bara tjejer som kan vara Lucia!" : - Förskolans värld i bilderböcker utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Jensen; Erika Ljungberg; [2019]
    Nyckelord :Picture books; gender; gender patterns; stereotype; preschool; Bilderböcker; genus; könsroller; stereotyp; förskola;

    Sammanfattning : The starting point for this study is to analyze and explore representations of gender in picturebooks depicting preschool. The Swedish preschool works after the curriculum, where workwith gender is included, and with values that should reflect the practice. This work should bemediated by those who are active in the preschool. LÄS MER

  4. 24. Förskolans pedagogiska miljö : Av vem, för vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lindblom; Elin Lindström; [2019]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk miljö; barns inflytande; förskollärarens perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om den pedagogiska miljön i förskolan, dvs. den lärmiljö barnen möter i dendagliga verksamheten. Vi har valt att utgå ifrån förskollärarens perspektiv och har, genom intervjuermed verksamma och legitimerade förskollärare, samlat in data. LÄS MER

  5. 25. ”Du hör väl på ordet att det ska vara en man?” - En kvalitativ studie om förskolebarns förhållningssätt till genus, miljö och material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Egzona Rashiti; Muzhgan Borhanzai; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; genus; material; miljö; performativitet; roller;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att uppmärksamma olika könsroller i barnens lek, som möjliggörs av miljöuppbyggnaden och det tillgängliga materialet i förskolan. Studien grundar sig på fältundersökningsobservationer och fältanteckningar. LÄS MER