Sökning: "Flerspråkighet i klassrummet"

Visar resultat 21 - 25 av 118 uppsatser innehållade orden Flerspråkighet i klassrummet.

  1. 21. Flerspråkiga röster i klassrummet : En studie om gymnasielärares perspektiv på transspråkande

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Irena Olofsson Kowalski; [2022]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; flerspråkiga elevers utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svenska som andraspråkslärare som undervisar på gymnasiet berättar att de tänker kring transspråkande som ett sätt att ta tillvara elevernas språkliga och kulturella erfarenheter i undervisningen. För att uppnå syftet med studien tillämpades kvalitativ metod i form av djupintervjuer med sju gymnasielärare och fyra lektionsobservationer där följande frågeställningar stod i fokus: Hur förhåller sig lärarna till transspråkande? Hur beskriver lärarna vikten av att tillvara elevernas förstaspråk som en resurs i sin egen undervisning? På vilket sätt lyfter lärarna fram elevernas språkliga och kulturella erfarenheter utifrån lektionsobservationerna i denna studie? Resultatet visar att lärarna har ett positivt förhållningssätt till transspråkande och ser det som ett sätt att kunna tillvarata elevernas kulturella och språkliga erfarenheter som en resurs i undervisningen. LÄS MER

  2. 22. Lärares upplevelser av undervisning av flerspråkiga elever inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Felicia M. Strinnholm; [2022]
    Nyckelord :flerspråkig undervisning; lärarintervjuer; svenska; transspråkande; år f–3;

    Sammanfattning : Det flerspråkiga klassrummet är i dagens samhälle ett faktum inom skolan och läraresförhållningssätt till denna flerspråkighet är avgörande för hur eleverna utvecklas inomspråkundervisningen. I denna kvalitativa intervjustudie undersöks lärares förhållningssätt tilltransspråkande i praktiken inom svenskämnet, samt vad lärarna ser som orsaker till sittförhållningssätt. LÄS MER

  3. 23. Transspråkande i undervisningen : En kvalitativ studie om hur svensklärare beskriver att transspråkande implementeras i det flerspråkiga klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maggie Afrem; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; second language learning; translanguaging; elementary school; multilingual pupils; language development; flerspråkighet; andraspråksinlärning; transspråkande; grundskolan; flerspråkiga elever; språkutveckling;

    Sammanfattning : I dagens skolor är allt fler elever flerspråkiga. De flerspråkiga eleverna bär med sig språket som en resurs i undervisningen och tenderar därmed att utveckla en djupare och bredare kunskap inom andraspråksinlärningen. LÄS MER

  4. 24. Transspråkandets möjligheter och utmaningar - Flerspråkiga elevers lärande i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeppsson Rebecca; Djudja Marina; [2022]
    Nyckelord :Andraspråk; flerspråkighet; förstaspråk; modersmål; svenskundervisning; transspråkande;

    Sammanfattning : Flerspråkighet är vardag i våra skolor, trots detta är vår upplevelse att elevers språkliga resurser sällan tillämpas i undervisningen. Kunskapsöversikten syftar till att undersöka hur lärares förhållningssätt till och arbete med transspråkande leder till att flerspråkiga elever gynnas eller missgynnas i de tidiga årens svenskundervisning. LÄS MER

  5. 25. Exploring Translanguaging in English Textbooks : A Content Analysis of Upper and Lower Secondary School English Textbooks.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Simon Hallberg; [2022]
    Nyckelord :bilingualism; content analysis; language resources; multilingualism; Swedish EFL; textbooks; translanguaging;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har translanguaging fått mycket intresse inom SLA-sfären (SecondLanguage Learning). Samtida migration och den ständigt ökandeglobaliseringen har lett till en omvärdering av tvåspråkighet och flerspråkighet. LÄS MER