Sökning: "Franchising"

Visar resultat 11 - 15 av 91 uppsatser innehållade ordet Franchising.

  1. 11. Etablering av svenska fastighetsverksamheter i främmande kulturer : En studie om svenska fastighetsföretag i Spanien

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Coloma Johansson; Linnéa Westin; [2020]
    Nyckelord :International establishment; entry strategy; expansion; real estate companies; Spain; broker; culture; internationalization; globalization; Utlandsetablering; inträdesstrategi; expansion; fastighetsföretag; Spanien; mäklare; kultur; internationalisering; globalisering;

    Sammanfattning : Background: At all times people have traded with each other but, over time, cross-border trade has evolved and more companies have chosen to internationalize. Some companies are content to act in their original market, while others choose to expand by establishments in foreign markets. LÄS MER

  2. 12. Entry mode and institutional conditions to consider when entering a new market : The case of fashion apparel franchising in Germany

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Neema Kisanga; Samana Mohammad; [2019]
    Nyckelord :Franchising; Franchising Germany; Internalisation; Market entry; Fashion retailing internalisation; Uppsala Internalisation model; Institutional theory;

    Sammanfattning : Background:           Literature suggests that franchising as an entry mode for internalisation gains more and more popularity. However, existing literature shows many studies concerning franchising do not focus on industries. LÄS MER

  3. 13. Den goda maten : Hur Kommuniceras CSR-arbete till och av lokala franchisetagare? En fallstudie på ICA Gruppen AB.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Amanda Eriksson; Joakim Fridman; [2019]
    Nyckelord :CSR; Sustainability report; Internal communication; Franchise Group; Franchisor; Franchisees.; CSR; Hållbarhetsredovisning; Intern Kommunikation; Franchisekoncern; Franchisegivare; Franchisetagare;

    Sammanfattning : CSR har varit ett välbekant ämne sedan 1950-talet och antal franchisesamar- beten i Sverige ökar visar Svenska Franchiseförenings undersökning från 2018. Teorin beskriver även vikten av en tydlig kommunikation och strategi för franchisekoncernens CSR-arbete, trots detta finns det ett gap av studier specifikt inriktade på CSR inom franchising. LÄS MER

  4. 14. ”Frihet under ansvar” : En studie om utvecklingsmöjligheter inom franchising

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jessica Edén; Kimberly Uvelid; [2019]
    Nyckelord :Franchise; Karriär; Motivation; Kompetens; Utvecklingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Franchising växer sig allt större i Sverige och är en modell som följer den moderna synen på karriär som handlar om en individs egen utveckling och kompetens. I och med att arbetet tar större plats samt har en större påverkan i människor liv i dagens samhälle har syftet i studien varit att få en ökad förståelse för utvecklingsmöjligheterna inom franchising. LÄS MER

  5. 15. Following the Recipe Brings Franchisees to the Table : A Case Study Consolidating Purchasing and Calculating Cost Savings at Franchisees

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Matilda Engblom; Katarina Nyberg; [2019]
    Nyckelord :Spend Analysis; Franchising; Consolidation; Purchasing Cost Savings; Franchisor-franchisee relationship; Regain Insight and Control;

    Sammanfattning : Course: Degree Project in Supply Chain Management, the Business Administration and Economics Programme, 4FE19E Authors: Matilda Engblom and Katarina Nyberg Supervisor: Arash Kordestani Examiner: Helena Forslund Title: Following the Recipe Brings Franchisees to the Table - A Case Study Consolidating Purchasing and Calculating Cost Savings at Franchisees Background: As a franchisor, Company X does not have insight or control in purchasing at their franchisees. Spend analysis is a tool used to identify current purchased volumes and costs. LÄS MER