Sökning: "Franchising"

Visar resultat 16 - 20 av 91 uppsatser innehållade ordet Franchising.

  1. 16. Involvering av franchisetagare i produktutvecklingsprocessen - Rekommendationer för ICA Sverige

    Master-uppsats, KTH/Integrerad produktutveckling

    Författare :Karin Erninger; Frida Wikner; [2018]
    Nyckelord :Franchise; customer integration; employee involvement; knowledge; ICA; Franchise; kundintegrering; involvering av anställda; kunskap; ICA;

    Sammanfattning : Forskning visar på betydande fördelar för företag som involverar sina kunder i de värdeskapande processerna, och som tar tillvara på sina anställdas kreativitet och kunskap. Tyvärr så misslyckas många företag med detta. LÄS MER

  2. 17. Svenskens vardagsrum: Franchising och organisationskultur i restaurangbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Söderblom Gräns; Linda Nilsson; Sofi Ingvarsson; [2018]
    Nyckelord :Franchising; organizational culture; culture; business format franchising; Business and Economics;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Critical Success Factors: A study of Swedish Restaurant Franchisors

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Fanny Johansson; Andreas Pedersen; [2018]
    Nyckelord :Franchising; Franchisee; Franchisor; Critical Success Factors; CSFs; Restaurant Chain; Fast-Food chain; life cycle; expansion; barriers;

    Sammanfattning : ABSTRACT Aim: From its inception to its expansion nationally and internationally, the management of a restaurant franchise concept uses various critical success factors to overcome the barriers that they encounter throughout their different growth phases. This study aims to find out what the CSFs are for Swedish restaurant franchisors of different sizes, what barriers they encounter and what their solutions to these problems are. LÄS MER

  4. 19. Internationalisering med franchise i fokus : En fallstudie om O'Learys framfart på den internationella marknaden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :David Gustafsson; Fredrik Åberg; [2017]
    Nyckelord :Internationalization; network; cultural effects; franchise; entry mode; Internationalisering; nätverk; kulturella effekter; franchise; entry mode;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to investigate the strategies used by a Swedish franchise company when they established in the international market. Theoretical perspective: The theoretical frame consists of previous research on internationalization, market entry mode and franchising as a concept. LÄS MER

  5. 20. När franchisegivaren mött franchisetagaren : Början på en invecklad relation? - En studie av relationsproblematik i en interorganisatorisk

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jessica Liljestrand Hellström; Elisabeth Nielsen; [2017]
    Nyckelord :Interorganizational relationships; relationship problems; franchising; franchise failures; management control; Interorganisatoriska relationer; relationsproblematik; franchising; franchisemisslyckande; ekonomisk styrning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Franchising som företagsform har haft en uppåtgående trend de senaste åren med både ökad omsättning och sysselsättning. Det existerar dock statistik som visar på motsatsen. Varannan franchisekedja i Storstockholm har fallande lönsamhet och ett betydande antal misslyckas med sin franchiseverksamhet. LÄS MER