Sökning: "Gemenskap social"

Visar resultat 16 - 20 av 1085 uppsatser innehållade orden Gemenskap social.

  1. 16. Meningsfulla aktiviteter bland äldre personer på äldreboenden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv; Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anna Lindström Andersson; Albin Hansson Bergvall; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; aktivitetsvetenskap; meningsfulla aktiviteter; äldres personers hälsa; äldreboende; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background: Meaningful activities are interconnected with health and well-being. When people age or their circumstances for engaging in occupations change, a loss of meaningful activities can occur, leading to illness. LÄS MER

  2. 17. Upphovspersonen är död, länge leve fansen : Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Diana Kasatkina; Elisabet Åberg; [2024]
    Nyckelord :Tumblr; fankultur; Goncharov; hyperrealitet; social responsivitet; kreativa fans; konvergenskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen: ‘Upphovspersonen är död, länge leve fansen: Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna fallstudie utforskar vi det virala fenomenet Goncharov, dvs. LÄS MER

  3. 18. Högläsning som metod i gymnasiet : En intervjustudie om svensklärares användning av högläsning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erica Nilsson; Beatrice Liber; [2024]
    Nyckelord :högläsning; gymnasiet; svenska; läsmetod;

    Sammanfattning : I vår inledande studie, Läsfrämjande undervisning i gymnasieskolan (2023), genomförde vi en systematisk litteraturstudie om läsfrämjande undervisning och fann att högläsning för gymnasieåldern inte är lika vanligt förekommande som andra läsmetoder. Denna observation väckte vår nyfikenhet och ledde oss till beslutet att med en kvalitativ ansats undersöka hur svensklärare ser på högläsning i sin undervisning på gymnasiet och hur de relaterar sin syn till sina undervisningsmetoder. LÄS MER

  4. 19. En för alla, alla för en: Identitetsledarskap kopplat till socialt stöd på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Isa Polfeldt; Astrid Hammar; [2024]
    Nyckelord :social identitetsteori; identitetsledarskap; socialt stöd; organisatoriskt stöd; upplevt stöd från närmaste chef; social identity theory; identity leadership; social support; organizational support; perceived supervisory support; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om de fyra dimensionerna av identitetsledarskap (prototypikalitet, avancemang, entreprenörskap och direktörskap) predicerade olika former av socialt stöd (upplevt stöd från närmaste chef och stöd från medarbetare) samt social gemenskap på arbetsplatsen. Insamlingen av data utfördes i Sverige i form av en digital enkätundersökning som besvarades av personer som hade uppgett att de har eller tidigare hade haft en anställning (N = 160). LÄS MER

  5. 20. Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Isabella Hartman; Hanna Rosenqvist; [2024]
    Nyckelord :GRWM; TikTok; inkludering; konsumtion; identitet; symbolisk demokratisering; mainstreamkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. LÄS MER