Sökning: "Greenwashing scandal"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Greenwashing scandal.

  1. 1. What Green Marketing Strategy to Use Prior To a Greenwashing Scandal?

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Ana Desnica; Sara Hawat; [2022]
    Nyckelord :Green marketing; Humble green marketing; Bragging green marketing; Greenwashing scandal; Effects of green marketing;

    Sammanfattning : Despite the increase in green advertising in the past decade, the way these green messages are communicated and their efficacy when it comes to mitigating damages in case of a greenwashing scandal, is still an area that has not been well-researched. Thus, this paper aims to contribute to closing this research gap by investigating the impact of two different green marketing communication styles on consumers' brand attitude and purchase intention in the context of a greenwashing scandal while also considering the moderating effects of environmental concern and customer skepticism towards green marketing. LÄS MER

  2. 2. Hur kundlojalitet och legitimitet påverkas av en greenwashingskandal

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Kristina Dahlin; Edda Ödqvist; [2022]
    Nyckelord :greenwashing; customer loyalty; newsmedias influence; social medias influence; sustainability; legitimacy; greenwashing; kundlojalitet; nyhetsmedias påverkan; social medias påverkan; hållbarhet; legitimitet;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur påverkas H&Ms kunder och dess lojalitet som följd av greenwashingskandaler, med hänsyn till deras befintliga hållbarhetssyn och hur de generellt påverkas av nyhetsmedia och social media? Hur förändrar H&M sin hållbarhetsrapportering för att stärka legitimiteten som följd av en förändrad kundlojalitet på grund av greenwashingskandal? Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera kundernas lojalitet till företag till följd av en greenwashingskandal, med hänsyn till nyhetsmedia och social media samt kundernas hållbarhetssyn. Vidare undersöks om och på vilket sätt företagen förändrar deras hållbarhetsredovisning som följd av greenwashingskandalen som påverkat kundlojaliteten för att upprätthålla legitimitet. LÄS MER

  3. 3. Greenwashingskandalens påverkan på hållbarhetrapporteringen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Felix Herkules; Moa Rehn; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; Sustainability report; Greenwash; Legitimacy Theory; Stakeholder Theory; Scandal.; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Greenwash; Intressentteori; Legitimitetsteori; Skandal.;

    Sammanfattning : rågorna kring företagens påverkan på klimatet, samhället och ekonomin blir allt viktigare. Även frågan gällande vad det leder till för konsekvenser när företag använder sig av okontroversiella metoder för att hänga med i utvecklingen och för att möta intressenternas intresse. LÄS MER

  4. 4. The Communicative Dance of Greenwashing Accusations

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stephan Poot; Melissa Eilander; [2022]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; sustainability; greenwashing; accusations; corporate responses; impression management; the scandal effect; neutralisation techniques; communicative dance.; Business and Economics;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to develop a deeper understanding of how organisations use communication as a tool to publicly respond to accusations. We aim to explore whether existing techniques are being used or if new techniques can be discovered... LÄS MER

  5. 5. Discourses after Dieselgate - Consumers’ perspective on brand disasters

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Susanna Länström; [2017-06-30]
    Nyckelord :Discourse analysis; discourse; brand disaster; scandal; brand crisis; greenwashing; Dieselgate;

    Sammanfattning : Brands are one of the most valuable assets to a company, which makes brand disasters a highly relevant topic to companies. In order to gain deeper understanding on the matter of brand disasters, this study is taking on a perspective that is new for the phenomenon: discourse analysis on the consumer perspective of a brand disaster. LÄS MER