Sökning: "Högläsning Fenomenografi"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Högläsning Fenomenografi.

  1. 1. Förskollärares syn på och arbetssätt med högläsning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lisa Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; högläsning; språkutveckling; arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares intention med högläsning, arbetssätt relaterat till högläsning i förskolan samt de utmaningar som förskollärare kan uppleva med högläsning. Studien vill även undersöka hur förskollärare upplever att högläsning bidrar till barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Högläsning? Ja, Tack! Högläsning som främjande pedagogiskt redskap för barns språkutveckling och lärande i förskola.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elpida Tsoumani; [2022]
    Nyckelord :Högläsning Fenomenografi; förskola sociokulturell perspektiv;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om förskollärares syn på syftet med högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lina Berg; [2022]
    Nyckelord :language development; language; literature; phenomenography; preschool; reading aloud; fenomenografi; förskola; högläsning; litteratur; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till mer kunskap om högläsningen i förskolan samt få en inblick om förskollärares uppfattningar om ämnet. En kvalitativ metod har använts för att samla in den information som behövts till denna undersökning. Denna studie tar stöd från förskollärares uppfattningar och åsikter. LÄS MER

  4. 4. Lyssna för att lära : Lärares användning av högläsning och inläst material i svenskundervisning i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Mattias Hägglund Molin; [2021]
    Nyckelord :Inläst material; ljudböcker; högläsning; fenomenografi; intervju; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att om eleverna får lyssna på texter så kan de utveckla både läsförståelse och läslust. Denna studie behandlar hur svensklärare för årskurs 4-6 arbetar och tänker kring högläsning och inläst material. Studien har en fenomenografisk ansats och baseras på sex lärarintervjuer. LÄS MER

  5. 5. “Jag tycker också det är viktigt att man läser under kvalitetstid ... ” : Förskollärares uppfattningar kring högläsning i förskolan. En kvalitativ intervjustudie med fenomenografiskt och sociokulturellt synsätt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emilia Freiding Lundberg; Camilla Åström; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; förskollärare; högläsning; tillämpning; uppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att synliggöra förskollärares uppfattningar kring högläsning och dess betydelse i förskolan. Studien undersöker också vad förskollärare uttrycker angående hur de kan tillämpa en högläsningsaktivitet. LÄS MER