Avancerad sökning
Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att skapa verksamhet mellan pedagogisk professionalism och marknadsmässiga tekniker – En studie om institutionella logiker i organisering av förskolan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Offentlig förvaltning och dess verksamheter präglas av olika förväntningar och krav, ofta inte helt i samklang utan motstridiga. I denna studie har organiseringen av offentlig förskola och hur den möter utmaningen att skapa verksamhet mellan pedagogisk professionalism och marknadsmässiga tekniker studerats. LÄS MER
2. Kan oro för att förlora jobbet leda till minskat engagemang? : Kvantitativ och kvalitativ anställningsotrygghet
Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionenSammanfattning : Organisationsförändringar, ökad flexibilitet och globalisering har lett till ett nytt arbetsliv med ökad anställningsotrygghet som drabbar individ och organisation. Få jämförelser finns mellan effekterna av oron inför att förlora sitt jobb (kvantitativ anställningsotrygghet) och oron inför att förlora viktiga aspekter med jobbet (kvalitativ anställningsotrygghet). LÄS MER
3. "Hon kastar skit på mig" - En kvalitativ studie om män utsatta för våld i nära relationer
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur män utsatta för våld i nära relationer framställer och talar om sina upplevelser. Hur konstruerar männen sin situation, sina partners och sig själva i sina berättelser? Vi studerar hur männens framställningar samspelar med den samhälleliga diskursen om våld i nära relationer, vilken ofta förmedlar en bild av mannen som förövare och kvinnan som offer. LÄS MER
4. Demokrati och Dramapedagogik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Skolan har idag ett stort ansvar att fostra demokratiska medborgare. I läroplanen för grundskolan framgår tydligt att skolan ska genomsyras av demokratiska värden och normer samt skapa möjligheter för elever att utveckla och förstå demokratiska förhållningssätt. LÄS MER