Sökning: "Humanistiska perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 70 uppsatser innehållade orden Humanistiska perspektiv.

  1. 16. Historieläromedels vetenskapliga grund : Framställningen av drottning Kristina mellan två historiedidaktiska traditioner

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Martin Wejde; [2020]
    Nyckelord :Drottning Kristina; empirism; historiedidaktik; historiefilosofi; historiemedvetande; historiskt tänkande; läromedel; vetenskaplig grund.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att urskilja hur en vetenskaplig grund kan synas och tolkas i framställningen av drottning Kristina i historieläromedel. Den vetenskapliga grunden representeras i undersökningen av två historiedidaktiska traditioner: en empirisk tradition, samt en historiefilosofisk tradition. LÄS MER

  2. 17. Poesidelen – Om litteraturstudiets kunskapsbegrepp från Lgy70 till Lgy11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Mattias Lindh; [2020]
    Nyckelord :kunskapsbegrepp; läroplansteori; litteratur; litteraturstu- dium; svenska; gymnasieskolan; hermeneutik; Lgy70; Lpf94; Lgy11; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats tecknar hur kunskapsbegrepp av olika slag med avseende på litteraturstudiet inom svenskämnet har konstruerats genom läro-, ämnes- och kursplaner från och med 1970 års läroplan för gymnasieskolan fram till och med den från 2011. Genom att i en närläsning tillämpa idealty- piska begrepp från läroplansteorin visas det hur litteraturen fyllt ett antal olika funktioner under 1900-talets andra hälft. LÄS MER

  3. 18. Multimodala läsarter och performativitet : Högläsning, skrivande och kroppslighet som resurser för produktion av läsart i ämnet teater/scenisk gestaltning.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Per Thorén; [2020]
    Nyckelord :Multimodalitet och performativitet;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka hur läsart produceras i en pedagogisk miljö när ett drama ska upp till produktion. Med hjälp av ett designteoretiskt perspektiv lyfts vilka resurser som används i arbetet med etablerandet av läsart och tillsammans med performativ teori visas hur dessa resurser påverkar elevernas förhållande till läsart och teater som medium. LÄS MER

  4. 19. “Därför är historien aldrig färdigskriven…” : En litteraturanalys utifrån ett normkritisk perspektiv på undervisningsmaterial som används i grundskolans årskurser 1-3.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Izabella Andrasic; Pontus Bonaguidi; [2020]
    Nyckelord :Integrering; Kvinna; Barn;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöker vi tre olika format av material som används i religionskunskap i grundskolans årskurs 1-3 utifrån ett normkritisk perspektiv. Syftet är att undersöka framställningen av några marginaliserade grupper som i denna studie består av barn, kvinnor och personer med funktionsvariation. LÄS MER

  5. 20. Vilka sidor av historien? : En studie av interkulturella perspektiv i historieläromedel för åk 1-3

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :David Heyman; [2020]
    Nyckelord :Intercultural perspectives; primary school; multilateral history; history diversity; whose history; history text books; Interkulturellt perspektiv; årskurs 1-3; historieförståelse; mångsidig historia; vems historia; historieläromedel;

    Sammanfattning : Denna explorativa studies syfte är att undersöka förekomst och former av interkulturellt perspektiv i två tryckta läromedel i historia för årskurs 1-3. Frågeställningen är utöver förekomsten och formerna, att undersöka huruvida en potential i detta perspektiv – att bidra till att ge eleverna en mångsidig historieförståelse – utnyttjas. LÄS MER