Sökning: "Humanistiska perspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 70 uppsatser innehållade orden Humanistiska perspektiv.

  1. 11. Språktillägnan genom dans : Intervjustudie av lärare om metoden Dansa en bok

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Sophia Färlin-Månsson; [2021]
    Nyckelord :dance a book; learning through arts; art in education; dance; book; learning through dance; aesthetic learning process; dans; dansa; språk; språktillägnan; dansa en bok; estetiska lärprocesser; läsförståelse; kroppsligt lärande; läsa; bok; konstarter i pedagogiken;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka grundskollärares upplevelser och uppfattningar av språktillägnandemetoden Dansa en bok. Fokus har varit att få höra lärarnas beskrivning av metoden, vilka didaktiska drag som synliggjorts, vad dans som form kan bidra med i lärande av annat ämne och hur lärarna upplever elevers språktillägnan vid användningen av Dansa en bok-metoden. LÄS MER

  2. 12. Ledarskap Och Lärande Inom Säljbranschen : En intervjustudie utifrån ledares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Arnfeldt; Jannica Strömberg; [2021]
    Nyckelord :leadership; learning; workplace learning; leadership for learning; ledarskap; lärande; arbetsplatslärande; ledarskap för lärande;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur ledare i säljorganisationer beskriver att de skapar förutsättningar samt vilka strategier de använder sig av när det kommer till medarbetarnas lärande och utveckling. Vidare har vi undersökt hur ledarna beskriver sig själva i relation till medarbetarnas lärande och utveckling samt vad lärande har för betydelse för organisationen. LÄS MER

  3. 13. Högtider och berättelser : En läromedelsanalays i religionskunskap för årskurs 1-3

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Nathalie Haile; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; högtider; berättelser; abrahamitiska religionerna; funktionellt perspekti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att göra en kvalitativ innehållsanalys av tre läroböcker och diskutera vad och på vilka sätt dessa tre läroböcker för årskurs 1–3 lyfter vad det gäller högtider och berättelser inom kristendom, islam och judendom. De tre läroböcker som jämförts är Puls religion (2003), Puls SO-boken (2011) och Boken om SO 1–3 (2013). LÄS MER

  4. 14. Livsfrågor i religionsundervisningen : En kvalitativ intervjustudie av SO-lärare i F-3

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Kristina Said; [2021]
    Nyckelord :Livsfrågor; livsfrågeundervisning; religionsundervisning; SO; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fem SO-lärare beskriver den egna livsfrågeundervisningen i religion i årskurserna 1–3, och vilka möjligheter och hinder de anser att det bidrar med. Detta har undersökts genom halv-strukturerade kvalitativa intervjuer i form av frågeformulär. LÄS MER

  5. 15. Skrivprocesser i läroboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Erik Beer; [2021]
    Nyckelord :Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med arbetat är att undersöka hur skrivprocesser behandlas i läroböcker för svenska 1 på gymnasiet. Jag undersöker om och hur läroböcker berör skrivprocesser samt om skrivprocesser finns med explicit eller implicit. I uppsatsen granskas fem läroböcker utifrån en kvalitativ metod. LÄS MER