Sökning: "Humanistiska perspektiv"
Visar resultat 21 - 25 av 70 uppsatser innehållade orden Humanistiska perspektiv.
21. På tal om bilden
Master-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att fördjupa förståelsen för hur ett retoriskt perspektiv på bilden eventuellt kan främja gymnasielärares arbete i svenskämnet. Uppsatsen grundade sig i en upplevd avsaknad av en vetenskaplig grund att förankra till bilden i svenskämnet. LÄS MER
22. Bioetiska dilemman i läroböcker - en kvalitativ läroboksanalys av gymnasieskolans biologi 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Läroböckernas roll är central i den svenska skolan och därför intressant att studera i relation till styrdokumentens krav om etik i undervisningen. Syftet med studien är att få en bild av hur läroböcker i gymnasieskolans biologi 2 kan stötta lärare i etikundervisning, vilket gjordes med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys av läroböcker för denna kurs. LÄS MER
23. Bildstöd inom språkutvecklande arbete i mellanstadiet : Intervju med tre logopeder
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa vilken uppfattning tre logopeder har om hur användning av bildstöd i mellanstadiet kan främja och stötta språkutvecklingen hos elever med språklig problematik. Det är en kvalitativ undersökning där logopederna intervjuades och där studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv på lärande på så sätt att begreppen appropriering, scaffolding och mediering blev centrala och användes som analysverktyg i en tematisk analys. LÄS MER
24. Retorikens etik i en skolkontext : en kvalitativ undersökning för att synliggöra retorikteorins potential att implementera det etiska perspektivet
Master-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur retorikteorins etiska aspekter kan implementera det etiska perspektivet i retorikundervisningen i Svenska 1, 2 och 3. Vidare strävade jag efter att synliggöra hur lärare betraktade möjligheten att involvera eleven i etisk reflektion med hjälp av retorikens metaspråk. LÄS MER
25. Representation av genus i engelskämnet – En komparativ studie av läromedel för årskurs 7
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : Tidigare fanns en statlig läromedelsgranskning i Sverige. Sedan denna avvecklats har istället ansvaret för granskning av läromedel ålagts lärarna och skolorna själva. Syftet med denna studie är att genomföra en kritisk granskning av läromedel. I läroplanen (Lgr11) framgår tydligt att jämställdhet är något skolan skall verka för. LÄS MER