Sökning: "Hur skapas en religion"
Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden Hur skapas en religion.
11. Välkommen? : en politisk innehållsanalys av debatten kring migration i Storbritannien
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Det här är en uppsats som behandlar den migrationspolitiska debatten i Storbritannien mellan december 2012 till december 2015. Det görs genom en kritisk politisk innehålls-analys av material som består främst av ledar- och opinionssidor på fyra av landet största nyhetstidningar. LÄS MER
12. Rituell kreativitet inom nyhedendom : En forskningsbaserad litteraturstudie om rituell kreativitet och ritualers funktioner inom wicca och modern asatro i syfte att berika elevers förståelse för ritualer och nyhedendom.
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med undervisning i religionskunskap är att elever ska utveckla förståelse för olika sätt att leva och förhålla sig till världen. Ett fokus på religion som praktik ska enligt läroplanen också finnas. I skolan får elever lära sig om de olika världsreligionerna men mer sällan får de höra talas om vad nyhednisk religion är. LÄS MER
13. Ordet är mitt, ordet är ditt. Men är det verkligen så fritt? : En studie om det ambivalenta förhållandet mellan yttrandefrihet och religionsfrihet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : I en demokrati är yttrandefriheten en grundbult. Men ett demokratiskt samhälle innefattar även religionsfriheten, som skyddar individers eller gruppers rättighet att utöva religion. Religiösa utövare placerar ofta religionen över allt annat och individens frihet att yttra sig uppfattas därmed som sekundärt. LÄS MER
14. Mångkulturalitet i skola och fritidshem : En studie om olika elevgrupperingar i den mångkulturella skolan och fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur fritidslärare förhåller sig till hur det skapas olika grupperingar på grund av sociala olikheter i elevgruppen i en mångkulturell skola och på ett mångkulturellt fritidshem. Frågeställningarna är utformade så att fritidslärarna har kunnat besvara hur de ser på mångfald i verksamheten och ur vilka aspekter de uppmärksammar grupperingar i den mångkulturella verksamheten beroende på sociala skillnader samt hur de arbetar för att skapa ett vi i verksamheten. LÄS MER
15. Troende eller inte : Svårigheter med att hålla kvar sin religiösa tro i det nya landet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka hur en grupp bosnisk-muslimska kvinnor i en ort i södra Sverige håller kvar vid sin religion i en migrationssituation. Det som var mest intressant var att dessa kvinnor bor i en liten ort där det saknas alla former av allmänna bönelokaler och samlingsplatser för bosnienmuslimer. LÄS MER