Sökning: "Hur svårt kan det va"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Hur svårt kan det va.
1. EU-taxonomins bidrag till strategiskt hållbarhetsarbete : En omvärldsanalys och fallstudie inom vatten- och avloppsledning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : Mankind has worked with the climate crisis and other sustainability issues since the 1990s, but this hasn’t had any desired effect. One of the problems relates to interpretations of the term sustainability. It has caused confusion, and work towards developing shared understandings is still an ongoing process. LÄS MER
2. Naturvetenskap, hur svårt kan det va? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med naturvetenskap i förskolan och förskoleklass.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap i förskolan samt förskoleklass. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är; Vad är naturvetenskap enligt förskolläraren? Hur arbetar förskolläraren med naturvetenskap i förskolan/förskoleklass? Vilken utbildning inom naturvetenskap har förskolläraren samt har förskolläraren tagit eget initiativ till att vidareutbilda sig inom ämnet? Studien är kvalitativ med sex semistrukturerade intervjuer, uppdelade på tre i förskolan samt tre i förskoleklass och med dessa ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. LÄS MER
3. Va?! Jag känner det mitt på tungan! : Hur praktisk aktivitet kan bidra till ökad förståelse vad gäller smaksinnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studien grundar sig i en designbaserad aktivitet, med syfte att bidra med kunskap om hur elever i lågstadiet upplever människans fem grundsmaker samt hur en praktisk aktivitet kan bidra till att öka förståelsen för människans smaksinne. Studien har en kvalitativ ansats, men med kvantitativa inslag i form av diagram för att tydliggöra resultat samt för att stärka analysen. LÄS MER
4. "Va’ ska man göra då’rå, om man inte kan läsa? Då blir’e svårt!" : En studie om motivationsfaktorer, läslust och tankar kring läsning hos elever i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studie undersöker motivationsfaktorer och tankar kring skönlitterär läsning hos ett urval av elever i årskurs 3, studien syftar även till att kartlägga elevernas läsvanor. 11 elever deltog i studien och har under semistrukturerade intervjuer svarat på frågor kring läsvanor, om de har några böcker i sin hemmiljö, hur de tar del av skönlitteratur i vardagen och vad de anser kännetecknar en bra bok. LÄS MER
5. Vattenskyddsområden - ett lokalt ansvar med ett centralt syfte
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : Clean water is an essentiality from both an individual and societal perspective. Legal actions enable the enforcement of the protection that the drinking water resource needs to protect the current but also the future supply of clean and sustainable water. LÄS MER