Sökning: "Idrottslärare och orientering"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Idrottslärare och orientering.

  1. 1. Hur förhåller sig idrottslärare till den reviderade läroplanen? : En kvalitativ studie om hur lärare förhåller sig till den reviderade läroplanen, Lgr22.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linn Thorén; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; Interviews with teachers; Lgr22; PE and health; Primary school; Grundskola; Idrott och hälsa; Kursplan; Lgr22; Lärarintervjuer;

    Sammanfattning : In autumn of 2022, the new curriculum for primary school, preschool and afterschool (Lgr22) was introduced. It included revising the structure and content of the curriculum for PE and health. LÄS MER

  2. 2. Hur kan digitala verktyg användas för att förbättra idrottslektioner?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marwah Hamamchi; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; digitalisering; idrott och hälsa; IT i skolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur, var och vilka digitala verktyg som används för att förbättra idrottslektioner. Vilka stationer digitala verktyg används vid och vilken inverkan de har, antingen positiv eller negativ, är också av intresse. LÄS MER

  3. 3. Friluftsliv i skolan : Ett utvecklingsområde inom Idrott och hälsa och idrottslärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Martin Skoglund; [2022]
    Nyckelord :friluftsliv; gränsöverskridande arbete; lärare i idrott och hälsa; undervisning;

    Sammanfattning : Ett av idrottsämnets kunskapskrav i årskurs 9 är hur eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. Trots detta visar forskning att friluftsområdet är eftersatt och att många likställer friluftsliv med orientering. LÄS MER

  4. 4. Friluftslivsundervisningens form och utrymme på svenska gymnasieskolor : En kvantitativ undersökning av friluftsliv i idrott och hälsa ur ett lärarperspektiv

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Ida Ekåsen; [2021]
    Nyckelord :Form; Friluftsliv; Gymnasieskola; Idrottslärare; kvantitativ undersökning; lokalisation; Personlig syn; Utrymme; samband;

    Sammanfattning : Friluftsliv är viktigt för ämnet idrott och hälsa. Begreppet förklaras inte och aktiviteterföreslås inte till friluftslivsundervisningen, utan bestäms av idrottslärarna (Skolverket, 2017). Syftet var att undersöka utrymmet och formen friluftsliv ges i undervisningen och någrafaktorer till detta. LÄS MER

  5. 5. Hur förstår idrottslärare friluftsliv enligt grundskolans läroplan?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Niklas Einarsson; [2020]
    Nyckelord :Friluftsliv; Förutsättningar; Idrott och hälsa; Läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur idrottslärare på högstadiet förstår läroplanen avseende friluftsliv samt hur dessa arbetar för att bedöma friluftsliv beroende på de förutsättningar som finns på skolan. Undersökningen är baserad på semistrukturerade intervjuer vilket är en typ av kvalitativ metod. LÄS MER