Sökning: "Informations- och kommunikationsteknik IKT"

Visar resultat 11 - 15 av 196 uppsatser innehållade orden Informations- och kommunikationsteknik IKT.

  1. 11. Digitaliseringens baksida inom sjukvården : En studie av vårdadministrativa yrkesrollers digitala arbetsmiljö och upplevelser av teknostress

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Michael Arvidsson; [2022]
    Nyckelord :Digitalization; technostress; stress; digital stress; digital literacy; digital work environment; information and communication technologies; ICT; healthcare; Digitalisering; teknostress; stress; digital stress; digital kompetens; digital arbetsmiljö; informations och kommunikationsteknik; IKT; sjukvård; hälsovård;

    Sammanfattning : Teknostress är en form av arbetsrelaterad stress som uppkommer i samband med arbete med digitala verktyg och tjänster så kallade informations och kommunikationstekniker (IKT), till exempel verksamhetsspecifika system och program, digitala mötesverktyg likt Microsoft teams och olika former av mailklienter. Befintlig forskning inom området teknostress finns idag, även forskning inom teknostress kopplat till sjukvården. LÄS MER

  2. 12. En kvalitativ studie om hur IKT kan implementeras i skolan utifrån gymnasielärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Moa Norberg; Victor Svensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det pågår en digitalisering av samhället, vilken inte minst är märkbart i skolväsendet. I och med Sveriges digitaliseringsstrategi har informations- och kommunikationsteknik (IKT) intagit en alltmer central roll i läroplanen. Denna förändring påverkar hur lärare organiserar sitt arbete och därmed hur lärandemiljön utformas och skapas. LÄS MER

  3. 13. Fritidslärares perspektiv på IKT : En kvalitativ studie om fritidslärares uppfattningar om möjligheter och utmaningar med IKT

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Alverbro; Jonas Nyman; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; fritidshem; fritidslärare; IKT; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva fritidslärares uppfattningar om möjligheter och utmaningar i arbetet med informations-, och kommunikationsteknik (IKT). Åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes med utbildade verksamma lärare i fritidshem. LÄS MER

  4. 14. Digitalt Berättande På Gymnasiet : Gymnasielevers upplevelser av att arbeta med digitalt berättande inom ämnet pedagogik

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linn Bexelius; [2022]
    Nyckelord :Digitalt berättande; gymnasiet; elevers upplevelser; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att undersöka och tolka gymnasielevers upplevelser av att arbeta med informations- och kommunikationsteknik (IKT) i gymnasiets pedagogikämne med utgångspunkt i en lektionsserie. Den metod som har använts i utvecklingsarbetet är kvalitativ metod med en hermeneutisk metodansats. LÄS MER

  5. 15. Vårdpersonals upplevelser av att använda videosamtal i patientmöten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Linnéa Ivetorn; Elin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Telemedicine; video consultation; ICT; digital work environment; digiphysic care; Telemedicin; videobesök; IKT; digital arbetsplats; digifysisk vård;

    Sammanfattning : Utvecklingen av digital vård sker i en snabb takt vilket bland annat informations- och kommunikationsteknik (IKT) och Covid-19 pandemin tillsammans ligger till grund för. Litteratur inom området lyfter att digital vård ökar arbetsbelastningen inom vården då det bland annat sätter högre krav på vårdpersonals tekniska kunskap och medicinska bedömning. LÄS MER