Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hållbarhet inom arenalogistik : En fallstudie om materialflöde

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Mattias Svenson; Rickard Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Arenalogistik: Materialflöde: Hållbarhet: Supply Chain Management: Logistik;

    Sammanfattning : Titel: Hållbarhet inom arenalogistik Bakgrund: Arenalogistik är ett relativt outforskat område som rör de logistikrelaterade flöden och aktiviteter som sker inom en idrottsarena eller en arena utformad för event. Detta arbete inriktar sig på flödet av konsumtionsprodukter och engångsmaterial. LÄS MER

  2. 2. Effektivisering av inköp - En applicering av category management i ett nischföretag under tillväxt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Olivia Albino; Sara Persson; [2018-08-24]
    Nyckelord :Nischföretag; företag under tillväxt; category management; produktorienterad category management; kundorienterad category management; inköpseffektivsering;

    Sammanfattning : På grund av en ökad konkurrens på marknaden de senaste decennierna har inköpsfunktionens position i företaget stärkts och dess betydelse har ökat. Alla inköpare måste göra en avvägning mellan hög servicenivå och låga lagerhållningskostnader. De som lyckas bäst med detta uppnår en konkurrenskraftig position. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesidentitetens påverkan på utbytespraktik genom inköpsstrategier : En fallstudie av apoteksbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Camilla Ottander; Stina Sollander; [2017]
    Nyckelord :Apoteksbranschen; marknadsenheter; varumärkesidentitet; inköpsstrategi; utbytespraktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur apoteksbranschens gemensamma varumärkesidentitet påverkar utbytespraktik genom inköpsstrategier. Utbytespraktik utgör de aktiviteter som sker innan ett köp av slutkonsumenten. Materialinsamlingen i studien har gjorts med en fallstudie av branschens fyra största aktörer. LÄS MER

  4. 4. Den fysiska butikens värde i en förändrad detaljhandel : En kvalitativ studie av den svenska möbel- och heminredningsbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Terese Nilsson; Michaela Nizic; Mathilda Wikingsson; [2017]
    Nyckelord :Digitalization; retail; physical channel; digital channel; phygital; value creation process; holistic experience; Digitalisering; detaljhandel; fysisk handel; digital handel; fygital; värdeskapande process; holistisk upplevelse;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framfart har skapat en förändring i kundbeteende. Försäljning via e-handel har ökat alltmer vilket har setts som ett hot mot den fysiska butikens tillvaro. Andra antyder att digitalisering bör betraktas som en möjlighet för fysisk handel och komplement till en växande e-handel. LÄS MER

  5. 5. Miljövänliga inköp i dagligvaruhandel : En jämförande studie av publika hållbarhetsredovisningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Arbnora Dervishaj; Erik Lingegård; Anton Lindén Persson; [2017]
    Nyckelord :Sustainability reports; Grocery trade; Logistics; Purchase; Environment; Framework; Assortment; Transport; Suppliers; Hållbarhetsredovisning; Dagligvaruhandel; Logistik; Inköp; Miljö; Ramverk; Sortiment; Transport; Leverantörer;

    Sammanfattning : Titel: Miljövänliga inköp i dagligvaruhandel - En jämförande studie av publika hållbarhetsredovisningar i dagligvaruhandel Kurs: Ämnesfördjupande arbete i logistik, 2FE25E, VT-17 Författare: Arbnora Dervishaj, Anton Lindén Persson, Erik Lingegård Handledare: Åsa Gustavsson Bakgrund: Hållbarhet beskrivs utifrån tre dimensioner; miljö, social och ekonomi. De utvecklade kraven på de miljömässiga dimensionerna sätter press på verksamheter att ta ett större miljöansvar. LÄS MER