Sökning: "Internet gambling"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Internet gambling.

  1. 1. 'It was never about the games' : A Critical Discourse Analysis of the Construction of "Video Game Addiction" in Swedish News 1991-2017

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Ulf Benjaminsson; Danielle Unéus; [2023]
    Nyckelord :discourse analysis; video game addiction; moral panic; moral entrepreneurs; Owe Sandberg; Patrik Wincent; youth culture; juvenism; forced treatment; Sweden;

    Sammanfattning : This theoretical thesis employs critical discourse analysis to scrutinise the construction of video game addiction in Swedish press from 1991 to 2017, and examines its potential contribution to a moral panic. Our research is based on the assumption that media discourse influences societal norms, which in turn, can profoundly affect individuals and groups. LÄS MER

  2. 2. Spelansvarsverktygens effekt : En kvalitativ kartläggning av faktorer som påverkar spelansvarsverktygens effekt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Leonard Broström; Kasper Thorslund; [2022]
    Nyckelord :behavior tracking tools; high-risk gamblers; gambling problem; limit setting; self-exclusion; self-test; högriskspelare; omsorgsplikt; självuteslutning; självtest; spelansvarsverktyg; spelgränser; spel på internet;

    Sammanfattning : With the advent of the internet, the opportunity to gamble for money is no longer limited by opening hours or that gambling is only available in specific places, which has meant that more and more people have developed an unhealthy relationship with gambling. Having an unhealthy relationship with gambling can have several negative consequences. LÄS MER

  3. 3. Artificial Intelligence and Corporate Social Responsibility in the Online Gambling Industry

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Kristijan Salihovic; [2021-07-08]
    Nyckelord :Online gambling; Responsible gambling; Gambling addiction; Problem gambling; CSR; AI; Moral profit; Customer-oriented Moral and Systemic Proactivity; COMSP; Gambling-related Harm Reduction and Prevention; G-HARP; Cloud-based Global Gambling Registry; CGGR; International Gambling Standards; IGAS;

    Sammanfattning : Background: Digital technology and the Internet have created the preconditions for the development of online gambling. Gamblers can play or bet online whenever they want and wherever they are. Gambling should be entertaining, allowing players to keep it in balance with other activities in their lives. LÄS MER

  4. 4. Påverkan av spelreklam och internetspelande på konsumenter i en digitaliserad marknad : En deduktiv studie om konsumenters uppfattning av den förändrade spelmarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Simon Carlhammar; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Marknaden för spel om pengar har förändrats kraftigt de senaste åren som följd avdigitalisering av branschen. Detta har tillfört nya möjligheter för spelbolag att marknadsförasig samt att erbjuda en lättillgänglig och användarvänlig tjänst för konsumenter vilket har letttill ökade bekymmer angående problemspelande där marknadsföringen i synnerhet harhamnat i fokus. LÄS MER

  5. 5. En intervjustudie om yrkesprofessionella spelberoendebehandlare och deras perspektiv på sitt nuvarande och framtida arbete i förhållande till digitaliseringen

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Silvia Magrini Klövmark; [2021]
    Nyckelord :gambling addiction; gambling symptom; gambling problem; internet adicctions; cognitive behavioral therapy; spelmissbruk; spelberoende; spelbehandling; digital behandling; kognitiv beteendeterapi;

    Sammanfattning : Introduktion: Idag har omkring 340 000 personer i Sverige någon grad av spelproblem, vilket är drygt 4 procent av befolkningen mellan 16–87 år. Cirka 165 000 personer delar hushåll med någon som har ett problemspelande och 68 000 utav dem är barn. LÄS MER