Sökning: "Joy of reading"

Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade orden Joy of reading.

  1. 16. ”Can we dramatize it? Please!” : Drama som motivation i skönlitterärt läsande i SVA

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Martina Lotun; [2021]
    Nyckelord :Swedish as a second language; SLA; drama as a motivational tool; drama; fiction; drama in reading of fiction; reading; svenska som andraspråk; motivation; drama som pedagogiskt verktyg; drama; skönlitteratur; skönlitterärt läsande;

    Sammanfattning : Motivation spelar en betydande roll för hur inläraren lyckas tillägna sig ett andraspråk, då processen är tidskrävande och fordrar elevens fortsatta engagemang (Gass & Selinker, 2008, s. 426). I ämnet svenska som andraspråk ska, enligt Skolverket, läsning och analys av skönlitteratur ingå (Skolverket, 2011, s. 2). LÄS MER

  2. 17. Vilken känsla? : Flickors fasination för skräcklitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tove Bäckström; [2020]
    Nyckelord :Horror; Gender; Feeling; Reading; Book selection; Girls; skräck; genus; känslor; läsning; bokval; flickor;

    Sammanfattning : I svenskämnet i skolan ska eleverna möta olika typer av texter från olika tider. För en del elever kommer deras fria bokval att befinna sig inom skräckgenren. LÄS MER

  3. 18. Läslust och läsförståelse : Förhållandet mellan elevers läslust och resultat på LäSt-läsförståelsetest

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Lundgren; [2019]
    Nyckelord :digitalisering; genus; läsförståelse; läslust; LäSt-läsförståelsetest;

    Sammanfattning : Idag uppmärksammas det runt om i samhället att läsning är grunden för all inlärning och om vikten av att barn finner läsglädje. Syftet med denna studie var att undersöka vad som bidrar till läsning för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  4. 19. “Why Don’t Teachers Always Work with Reading Strategies?” : A study of preferred reading strategies among students and teachers of English in Swedish lower secondary school.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Engelska

    Författare :Therése Randerson; [2019]
    Nyckelord :Reading comprehension; Reading in ESL; reading strategies; motivation;

    Sammanfattning : The questions asked in this empirical study is how teachers and students prefer to work with reading projects. It is asked which method they prefer to work with. 28 student informants have participated in the study that contained two questionnaires and a smaller reading project. LÄS MER

  5. 20. ”Nu vill jag att du börjar läsa!” : En kvalitativ studie om lärares agerande under momentet tyst läsning under svensklektioner för att stötta och motivera elever i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Therese Nylin; [2019]
    Nyckelord :Tyst läsning; läsundervisning; stöttning; motivation;

    Sammanfattning : Silent reading is and has been, for a long period of time, a common activity in Swedish schools during the Swedish lessons. The question, however, is whether most people know or have reflected on why they have read silently in school and if their theachers have motivated and schaffolded them during the silent reading. LÄS MER