Sökning: "Konsumenter miljömärkt"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Konsumenter miljömärkt.

  1. 1. Konsumenters betalningsvilja Påverkande faktorer och deras samband till svenska konsumenters betalningsvilja av MSC-certifierad fisk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emilie Westerberg; Sissa Erlandsson; Josefin Jonasson; [2022-07-01]
    Nyckelord :MSC; betalningsvilja WTP ; prispremie; miljöcertifiering; fiske; konsumentbeteende; grönt konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Överfiskets problematik har sedan länge varit en omtalad och oroande punkt i hållbarhetsdiskussionen. Som ett gensvar till detta har miljöcertifieringar utvecklats för att ge incitament för hållbart fiske. Det mest etablerade certifieringssystemet för vildfångad fisk är the Marine Stewardship Council (MSC). LÄS MER

  2. 2. Produktbeskrivningar och betalningsvilja : En kvantitativ studie om hur sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar påverkar konsumentens betalningsvilja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Agnes Högberg; Rebecka Svensk; [2021]
    Nyckelord :Sensory descriptions; Sensory attributes; Eco-labeled; Fairtrade; Ecological; Willingness to pay; Sensoriska produktbeskrivningar; Sensoriska attribut; Miljömärkt; Fairtrade; Ekologisk; Betalningsvilja;

    Sammanfattning : Syfte: Produktbeskrivningar kan kommunicera de fördelaktiga egenskaper som en vara medför, vilket kan få produkten att skilja sig från mängden. Under de senaste decennierna har det skapats ett ökat intresse för både sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar och för företag blir det allt viktigare att lyckas identifiera vilka faktorer som påverkar betalningsviljan hos konsumenter. LÄS MER

  3. 3. Kan en CO2e-märkning på livsmedel minska utsläppen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Tellberg; [2021]
    Nyckelord :Koldioxidekvivalentmärkning; hållbar livsmedelskonsumtion; utsläpp; beteendeförändringar; Business and Economics;

    Sammanfattning : För en jämn utsläppsfördelning över jordens befolkning, samtidigt som Parisavtalets mål om en 1,5 graders temperaturhöjning nås, kan var individ släppa ut max 1 ton koldioxidekvivalenter (CO2e) per år (Naturvårdsverket, 2021b). Svensk genomsnittlig livsmedelskonsumtion uppgår idag till 1,3 ton CO2e per år och individ (ibid. LÄS MER

  4. 4. Attityder till miljömärkt och konventionell hudvård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lisa Andersson; Maja Svensson; [2020]
    Nyckelord :Attitudes; Consumer behavior; Eco-labelled; Eco-labelled skin care; Ecological; Ecological skin care; Skin care; Consumption; Attityder; Konsumentbeteende; Miljömärkt; Miljömärkt hudvård; Ekologiskt; Ekologisk hudvård; Hudvård; Konsumtion;

    Sammanfattning : I samband med att konsumtionen ökar blir svenskarna mer intresserade av miljöfrågor och många konsumenter övergår till produkter med mindre klimatpåverkan. Konsumenterna anseräven samtidigt att symbolisk konsumtion är viktigt och därmed ökar även intresset förmiljömärkt hudvård. LÄS MER

  5. 5. Gröna Byggnader : En redogörelse av miljöcertifieringar och miljömärkningar för byggnader på den svenska bostadsmarknaden med fokus på byggaktörers lönsamhet

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Jesper Lindstrand; Astrid Ålander; [2019]
    Nyckelord :Green buildings; Environmental certifications; Sustainability; Gröna byggnader; Miljöcertifieringar; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete fokuserar på gröna byggnader på bostadsmarknaden, samt vad miljöcertifiering och miljömärkning av byggnader innebär. Hur stor är egentligen vetskapen om miljöcertifieringar och miljömärkningar hos kunder på marknaden för bostäder? Det är en intressant fråga som är återkommande i denna uppsats. LÄS MER