Sökning: "grönt konsumentbeteende"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden grönt konsumentbeteende.

  1. 1. Konsumenters betalningsvilja Påverkande faktorer och deras samband till svenska konsumenters betalningsvilja av MSC-certifierad fisk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emilie Westerberg; Sissa Erlandsson; Josefin Jonasson; [2022-07-01]
    Nyckelord :MSC; betalningsvilja WTP ; prispremie; miljöcertifiering; fiske; konsumentbeteende; grönt konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Överfiskets problematik har sedan länge varit en omtalad och oroande punkt i hållbarhetsdiskussionen. Som ett gensvar till detta har miljöcertifieringar utvecklats för att ge incitament för hållbart fiske. Det mest etablerade certifieringssystemet för vildfångad fisk är the Marine Stewardship Council (MSC). LÄS MER

  2. 2. Det gröna dilemmat : En kvalitativ studie om konsumenters uppfattning och agerande kring hållbar konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Stina Victorson; Kim Thåström Klow; [2022]
    Nyckelord :hållbarhet; hållbart konsumentbeteende; grönt konsumentbeteende; grön marknadsföring;

    Sammanfattning : Hållbarhet är ett viktigt ämne som inkluderar och påverkar alla, både i nutid och framtid. För att en förändring ska ske måste fler engagera sig och anta ett hållbart konsumentbeteende. LÄS MER

  3. 3. Marknadsförings (o)förmåga att bidra till konsumtion av grönt mode : En studie om hur modeföretags gröna marknadsföring påverkar gapet mellan unga konsumenters attityder till grönt mode och deras faktiska köpintentioner.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Katarina Tronêt; Emma Jönsson; [2022]
    Nyckelord :social media marketing; attitude-behavior gap; green fashion; consumer behavior; greenwashing; grön marknadsföring; klädindustrin; det gröna gapet; konsumentbeteende; grönmattning;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how green marketing can bridge the gap between young consumers' attitudes towards green fashion and their actual purchase intentions. In order to identify and gain an understanding of the factors that influence the effect of green marketing, a multi-research method is used (a combination of qualitative and quantitative methods). LÄS MER

  4. 4. Konsten att bära grönt : En kvalitativ studie om konsumenters köpbeteende inom hållbart mode

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Ederlöv; Julia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbart mode; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : I Sverige konsumerar och lever vi som att vi har fyra jordklot till vårt förfogande. Hållbarhet är ett ämne vars relevans aldrig varit större än vad det är idag, där tyvärr alltför många tenderar att utesluta detta hållbarhetstänk. LÄS MER

  5. 5. Black Fri-nay : En kvantitativ studie om konsumentbeteende kopplat till klädföretag som aktivt motsätter sig Black Friday-trenden

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Erik Högberg; Tilda Cedlöf; [2020]
    Nyckelord :Black Friday; green distancing; anti-consumption; consumer behavior; clothing companies; clothing; shopping holiday; Black Friday; grönt avståndstagande; antikonsumtion; konsumentbeteende; klädföretag; kläder; shoppinghögtid;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Black Friday slår årligen svenska försäljningsrekord men under de senaste åren har ett nytt fenomen observerats bland vissa klädföretag. Som en reaktion till den överkonsumtion och hållbarhetsproblematik som shoppinghögtiden för med sig har vissa företag börjat utföra ett aktivt avståndstagande mot Black Friday och andra shoppinghögtider och marknadsför sitt misstycke. LÄS MER