Sökning: "Kristianstad lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 258 uppsatser innehållade orden Kristianstad lärare.

  1. 16. Samarbete mellan skolans pedagoger : med fokus på hjälpverktyg, undervisning och uppföljning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Felicia Elofsson; [2021]
    Nyckelord :Hjälpverktyg; samarbete med specialpedagog; dator; iPad; inläsningstjänst;

    Sammanfattning : Denna studie belyser, utifrån min frågeställning kring hur skolans pedagoger samarbetar kring framtagning av hjälpverktyg, undervisning och uppföljning, olika former av samarbeten mellan specialpedagog och lärare. Detta är en semistrukturerad intervjustudie med en kvalitativ ansats. LÄS MER

  2. 17. Lärarnas perspektiv på bedömning av praktiskt arbete i ämnet biologi för åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Dijana Grkovska; [2021]
    Nyckelord :Praktiskt arbete; bedömning; högstadiet; direkt bedömning; indirekt bedömning; lärare; biologi;

    Sammanfattning : I naturvetenskaplig undervisning har praktiskt arbete spelat en viktig roll. I tidigare forskning har flera forskare diskuterat vad praktiskt arbete innebär och hur praktiskt arbete bör bedömas. Praktiskt arbete bedöms oftast inte direkt under utförandet av exempelvis en laboration utan i efterhand i form av laborationsrapporter. LÄS MER

  3. 18. "Fortbildning ska man inte gnälla på" : En fenomenologisk analys av lärares kollegiala fortbildning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Britta Östangård; [2021]
    Nyckelord :Phenomenological life-word; Biesta; compulsory collegiate continuing professional development; continuing professional development; experience; teacher; primary school; subjectification; Livsvärldsfenomenologi; Biesta; upplevelse; obligatorisk kollegial fortbildning; fortbildning; lärare; grundskolan; subjektifiering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur kollegial obligatorisk fortbildning erfars av erfarna och verksamma lärare i grundskolan. Genom den valda ansatsen livsvärldsfenomenologi problematiseras innebörder av hur lärarnas upplevelser och erfarenheter kan förstås inom ramen för deras kontext. LÄS MER

  4. 19. Digitala verktyg i den tidiga skrivutvecklingen : Lärares erfarenheter, uppfattningar och didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Isabelle Gustavsson; Linnea Falinder; [2021]
    Nyckelord :Skrivutveckling; sociokulturellt perspektiv; skrivmetoder; digitala verktyg; didaktiska val; scaffolding;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framväxt förändrar och påverkar undervisningen i skolorna, vilket även har lett till en förändring i lärares yrkesroll. Läroplanen har modifierats på grund av den digitala teknikens utveckling. I läroplanen (Skolverket 2019) står det skrivet att elever ska kunna skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. LÄS MER

  5. 20. "Learning by doing" eller bara "doing"? : lärares upplevelser om användning av fysikexperiment i undervisningen, i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Experiment; fysik; lärares upplevelser; mellanstadiet; syfte; uppföljning;

    Sammanfattning : Studiens avsikt är att öka kunskapen om experiments användning i fysikundervisningen. Syftet med studien är att synliggöra hur och varför utvalda lärare arbetar med experiment i fysikundervisningen, med elever i årskurs 4–6. LÄS MER