Sökning: "Kunskapsanvändning"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet Kunskapsanvändning.

  1. 1. En kvalitativ studie om socionomstudenters vid Lunds universitet upplevelser av kunskapsanvändning under praktiken – "Jag förväntade mig att komma dit och vara helt blank"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Nadya Alasad; Adrian Bleta; [2023]
    Nyckelord :Knowledge; practice; internship; theory; sources of knowledge; forms of knowledge; interaction; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to understand the link between the theoretical knowledge gained during the previous four semesters and its practical application; this is due to the different ways in which we used the knowledge and the experience that came with it. But how can social work students effectively draw on different sources of knowledge during their internship, including experiences from previous work, supervision, theoretical knowledge, and collaboration with other professional groups, to become professional social workers? From an epistemological perspective, we are interested in how theories were implemented and tested in a practical context. LÄS MER

  2. 2. Kunskap och förutsättningar för kunskapsanvändning avseende neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ studie om betydelsen av kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos kuratorer på ungdomsmottagningen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Johansson; [2022]
    Nyckelord :neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; kunskap; socialt arbete; kurator; upplevd kunskap; adhd; autism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kuratorer på ungdomsmottagningen upplever att deras kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut och hur kuratorerna tillskriver betydelse av kunskap i bemötandet. Studien är av kvalitativ ansats, där resultatet baseras på halvstrukturerade intervjuer med sju kuratorer på olika ungdomsmottagningar i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Kunskap och lärande i beslutsprocesser. Gynnas gemensamt lärande i propositionen ” Ett förtydligat statligt ansvar för vissa kärntekniska verksamheter”?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Staffan Blonde; [2022]
    Nyckelord :CCM; gemensamt lärande; problemstrukturering; beslutsprocesser; kunskapsanvändning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna undersökning har undersökt om propositionen ”Ett förtydligat statligt ansvar för vissa kärntekniska verksamheter” gynnar gemensamt lärande i deltagande för att leda till gemensam kunskapsproduktion under beslutsprocesser utifrån Cuppens (2010) CCM ramverk för att möjliggöra bättre kunskapsanvändning i beslutsprocesser. Studien genomfördes genom att identifiera ett problemområde som är ostrukturerat i dess form enligt Hisschemöller och Hoppes (1995) konceptualisering och därefter göra en innehållsanalys genom att identifiera genomgripande teman i propositionen och i remissinstansernas uttalanden som deltog i propositionen. LÄS MER

  4. 4. En evidensbaserad missbruksvård? : Om kunskapsanvändning och kunskapsutveckling i socialtjänstens missbruksvård

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Dravegård; [2021]
    Nyckelord :Evidensbaserad praktik; kunskapsanvändning; kunskapsformer; kunskapsutveckling; missbruksvård;

    Sammanfattning : Syftet för denna studie var att få ökad förståelse för hur socialarbetare inom socialtjänsten resonerar gällande val av insatser för personer med missbruksproblem med fokus på användningen av olika kunskapsformer samt hur möjligheterna till lärande och kunskapsutveckling i arbetet ser ut. Studiens metodologiska utgångspunkter var hermeneutik med fenomenologisk inspiration och kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 5. Samsyn och motsägelser i kunskapens namn En intervjustudie av socialchefers diskurser om socialsekreterares kunskapsinhämtning och -användning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Brunzell; [2020-06-29]
    Nyckelord :kompetens; kunskap; socialchefer; socialsekreterare; socialt arbete; socialtjänsten;

    Sammanfattning : Det finns flera skäl till att kunskap är viktigt att diskutera inom socialt arbete och inom socialtjänsten i synnerhet. I denna uppsats undersöker jag, genom kvalitativa intervjuer, hur socialchefer talar om socialsekreterares kunskap. LÄS MER