Sökning: "Kvalitativ innehållsanalys företagsekonomi"

Visar resultat 6 - 10 av 76 uppsatser innehållade orden Kvalitativ innehållsanalys företagsekonomi.

  1. 6. Svenska företags redovisning av intellektuellt kapital i spåren av covid-19-pandemin : En kvantitativ studie av 120 börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Saga Djäkner; Hanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Intellectual capital; voluntary disclosure; covid-19-pandemic; crisis; human capital; relational capital; structural capital; Intellektuellt kapital; covid-19-pandemin; frivillig redovisning; kris; humankapital; relationskapital; strukturellt kapital;

    Sammanfattning : Titel: Svenska företags redovisning av intellektuellt kapital i spåren av covid-19-pandemin -En kvantitativ studie av 120 börsnoterade företag Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Hanna Lindström och Saga Djäkner Handledare: Jan Svanberg Datum: 2023 - maj Syfte: I början av år 2020 drabbades världen av en pandemi som haft betydande påverkan på stora delar av samhället, såväl människor som företag. I svåra ekonomiska tider kan företagen behöva framhäva andra kvalitéer inom bolaget än de finansiella. LÄS MER

  2. 7. Vilka legitimeringsstrategier använder sig företagen av i hållbarhetsrapporten? : En kvalitativ jämförande studie mellan två branscher

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anna Westerström; Rudolfsson Nina; [2023]
    Nyckelord :Legitimeringsstrategier; hållbarhetsredovisning; legitimitet;

    Sammanfattning : Hållbarhet och hållbarhetsredovisning har blivit allt mer relevanta begrepp att förhålla sig till som företagare. Efterfrågan från intressenter och kraven på hållbarhetsredovisning har ökat kraftigt de senaste åren vilket får företagen som är mån om att tillgodose sina intressenters behov ofrånkomliga från att ställa ut en sådan. LÄS MER

  3. 8. CSR i förhållande till legitimitet vid en skandal : En kvalitativ innehållsanalys om hur BMW och Volkswagen använt CSR-kommunikation, vid en skandal

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Seefat Mahboob; Alice Törnkvist; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; legitimacy; crisis management; crisis communication; sustainability report; CSR-report; Corporate Social Responsibility CSR ; legitimitet; krishantering; kriskommunikation; hållbarhetsrapport; CSR-rapport;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ innehållsanalys vars syfte är att beskriva och analysera hur CSR har använts som ett verktyg vid en skandal hos företagen BMW och Volkswagen för att återfå sin legitimitet. Uppsatsen bidrar med kunskap kring hur CSR kan användas som ett verktyg vid en skandal hos de valda företagen för att återfå sin legitimitet. LÄS MER

  4. 9. "Vi måste visa med det tillitsbaserade ledarskapet att vi menar någonting, att det inte bara är ord.” : En kvalitativ studie om medarbetares upplevelse av Tillitsbaserad styrning och ledning och vilka eventuella implikationer det får för organisationens förmåga att uppfylla sitt syfte.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Jennifer Wallin; Linda Högström; [2023]
    Nyckelord :Tillitsbaserad styrning och ledning; Tillit; Strategy-as-practice; Offentlig sektor; Styrning; Strategi;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Datum:                                                                            2023-05-29 Nivå:                                                       Magisteruppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution:                                                                    Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare:                                                                     Linda Högström                   Jennifer Wallin                                                                                                                        86/07/01                              97/07/17                                            Titel:                                                   "Vi måste visa att det tillitsbaserade ledarskapet att vi menar någonting, att det inte bara är ord.” En kvalitativ studie om medarbetares upplevelse av Tillitsbaserad styrning och ledning och vilka eventuella implikationer det får för organisationens förmåga att uppfylla sitt syfte. LÄS MER

  5. 10. Hur hanteras negativa händelser i företagets hållbarhetsrapporter? : En kvalitativ studie om hur företag presenterar negativa händelser ur ett branschperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Ahlenius; Edvin Engbom; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; negative events; legitimization strategies; balance; GRI; Hållbarhetsredovisning; negativa händelser; balans; legitimeringsstrategier; GRI;

    Sammanfattning : Att uppnå balans är en viktig aspekt inom hållbarhetsredovisning, trots detta är det inte ovanligt att företagens hållbarhetsrapporter är i en obalans. Det har visat sig vara en överrepresentation av positiva händelser i dessa rapporter. LÄS MER