Sökning: "Lärares icke-verbal kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Lärares icke-verbal kommunikation.

  1. 1. Vad kommunicerar du, egentligen? : En intervjustudie om lärares tankar gällande kommunikation i helklassundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Toth; Oskar Dahlström; Karin Bjurenius; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; helklassamtal; verbal kommunikation; icke-verbal kommunikation; andraspråkselever; multimodala verktyg;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Den mänskliga länken mellan tanke och handling : Hur förskollärare använder sig av icke-verbal kommunikation i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ann-Christine Johansson; Kristal Abdal; [2022]
    Nyckelord :non-verbal communication; teaching; TAKK; preschool teacher; nursery school; children; Icke-verbal kommunikation; undervisning; TAKK; förskollärare; förskola; barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärarna i förskolan använder och planerar för den icke-verbala kommunikationen i sin undervisning. För att kunna besvara syftet har vi utifrån två forskningsfrågor genomfört kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Actio i klassrummet : Lärares uppfattningar om röstens och kroppsspråkets betydelse för att fånga elevers uppmärksamhet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jennie Berg; [2020]
    Nyckelord :actio; icke-verbal kommunikation; ledarskap i klassrummet; fenomenografi;

    Sammanfattning : Författarens namn: Jennie Berg Titel: Actio i klassrummet – Lärares uppfattningar om röstens och kropps-språkets betydelse för att fånga elevers uppmärksamhet Engelsk titel: Actio in the classroom – Teachers’ conceptions of the im-portance of voice and body language in capturing students’ attention. Antal sidor: 43 Syftet med denna studie var att undersöka vilka uppfattningar lärare i grundskolans tidiga år har om röstens och kroppsspråkets betydelse för att fånga elevers uppmärksamhet. LÄS MER

  4. 4. Barns flerspråkighet och deras sociala utveckling : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring relationen mellan barns flerspråkighet och deras sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gentiana Ramadani; Hamdegyul Tahir Hyusein; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; social utveckling; förskollärare; barn; interaktion; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar kring relationen mellan barnens flerspråkighet och deras sociala utveckling. Studien utgår från tre frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Ett samförstånd i ögonblicket : En studie om förhållningssätt vid lämning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Nilsson; Sanna Petersson; [2020]
    Nyckelord :Barn; pedagog; lämning; förskola; interaktion; kommunikation; kultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om de interaktioner som sker vid lämningen samt dess förutsättningar. Syftet har konkretiserats till två forskningsfrågor som besvaras i studien: “Hur villkoras möten för interaktion vid lämning?” och “Hur interagerar pedagog, barn och vårdnadshavare vid lämning?” För att få svar på forskningsfrågorna har fokusgrupper och observationer genomförts med två arbetslag från två olika förskolor. LÄS MER