Sökning: "Lärstilar matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Lärstilar matematik.

  1. 1. HUR BLIR MATEMATIKEN SYNLIG UTOMHUS? Utomhusmatematik ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Abdurashidova; Selina Degirmenci; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; matematik; utomhusmatematik;

    Sammanfattning : I denna studie belyses ett utomhuspedagogiskt arbetssätt med fokus på matematik men även fördelar med utomhuspedagogiken och eventuella hinder som kan uppstå under undervisningens gång. Vi har undersökt hur utomhuspedagogik med fokus på matematiken kan konkretisera abstrakta begrepp. LÄS MER

  2. 2. "Så att det inte blir den här pingpongbollen, utan att det är mer basket" : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med muntlig kommunikation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ulrika Hallner; Anna Hansson; [2017]
    Nyckelord :muntlig kommunikation; matematikbok; matematiskt språk; diskurs; arbetssätt; interaktion;

    Sammanfattning : Svensk matematikundervisning har under lång tid kritiserats för att eleverna arbetat enskilt i sina matematikböcker. På så sätt har eleverna inte fått möjlighet att kommunicera matematik och därför inte kunna utveckla sin kommunikativa förmåga. Men mycket har hänt i svensk matematikundervisning de senaste åren. LÄS MER

  3. 3. Kan laborativ matematikundervisning vara en väg till förståelse och lustfylldhet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisabeth Johansson; Isabella Engström Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Konkret material; Laborativ matematik; Lust att lära matematik; Lärares attityder och förhållningssätt till laborativ matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie har i syfte att studera hur lärares perspektiv på laborativ matematik framställs i tidigare forskning, där det empiriska materialet utgörs av vetenskapliga artiklar. Elevers resultat och intresset för matematiken fortsätter att försämras även om vi kan se en vändning utifrån senaste mätningar. LÄS MER

  4. 4. En studie om lärares syn på matematikläromedel och läromedlets stöd för individualisering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Lindqvist; Anna Örjes; [2016]
    Nyckelord :matematikläromedel; individualisering; matematikundervisning; matematiska förmågor; matematikfortbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur några lärare ser på användningen av läromedel i sin matematikundervisning och hur de ser på användningen av läromedlet för att individualisera sin matematikundervisning för att möta alla elever. Studiens metod var en kvalitativ ansats där åtta lärares syn och erfarenhet av användandet av matematikläromedel har studerats genom kvalitativa intervjuer som var halvstrukturerade. LÄS MER

  5. 5. Hur kan man anpassa textfrågor i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Helena Hultin; [2016]
    Nyckelord :Matematik; grundskolan; lärstilar; textfrågor; anpassningar;

    Sammanfattning : Resultaten från PISA och TIMSS är nedslående för Sverige, svensk forskning om hur elever med matematiksvårigheter lär sig matematik har funnits sedan 1970, senare forskning har bekräftat bilden men ändå har inget eller väldigt lite hänt i den konkreta undervisningen. Lärstilsforskningen har sitt ursprung i USA men har även forskats på i Sverige. LÄS MER