Sökning: "Läs och skrivsvårigheter och lärande i matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden Läs och skrivsvårigheter och lärande i matematik.

  1. 11. Muntlig kommunikation i skolmatematik : En litteraturstudie om vikten av muntlig kommunikation i mellanstadiets matematikundervisning

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Martina Almqvist; Isabelle Anttila; [2014]
    Nyckelord :Muntlig kommunikation i matematik; laborativ matematik; utomhusmatematik; matematiskt språk; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; svenska som andraspråk; kommunikationsförmåga; resonemangsförmåga; begreppsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att redogöra för forskning kring muntlig kommunikation i matematik. Studien syftar till att se över vilka arbetssätt elever möter när muntlig kommunikation i matematik är i fokus, samt lärares val av matematiskt språk vid matematikundervisning. LÄS MER

  2. 12. IKT och elevers lärande : Hur påverkar IKT elevers intresse och förståelseför matematik?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Nazife Türkkan; Nicklas Fransson; [2014]
    Nyckelord :ICT; education; results; IKT; matematik; resultat; IT; utbildning; undervisning;

    Sammanfattning : Vi är två högskolestudenter som studerar med inriktning mot grundskolans årskurs 4-6. Vi är intresserade av ny teknik och dess påverkan på elever och lärare inom ämnet matematik.Syftet med detta arbete är att undersöka om användning av IKT har effekt på matematikundervisningen och hur det påverkar elevernas lärande i ämnet. LÄS MER

  3. 13. Läs-och skrivsvårigheter och lärande i matematik

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Andersson; Jenny Dufvenberg; [2012-09-26]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; matematikundervisning; didaktiska val; begreppsbildning; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka fem pedagogers uppfattningar av hur läs- och skrivsvårigheter påverkar elevers lärande i matematik och vilka didaktiska val de gör i matematikundervisningen. Anser pedagogerna att det finns något samband mellan elevers läs- och skrivsvårigheter och deras lärande i matematik, i så fall hur beskriver de det? Hur resonerar pedagogerna kring didaktiska val i matematik som gynnar elever med läs- och skrivsvårigheter? Hur arbetar pedagogerna med språket i matematiken? Teori: Studien har genomförts inom den specialpedagogiska disciplinen. LÄS MER

  4. 14. Icke tillträde. En gymnasieskola för alla?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Barbro Nicander; [2011-04-08]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; betyg; behörig; ungdom; grundskolan; gymnasieskolan; lärarrelationer; lärarbyten; trygghet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna undersökning är att beskriva gruppen elever som inte är godkända i de behörighetsgivande ämnena svenska/svenska som andraspråk, engelska och/eller matematik och som därmed inte är behöriga till gymnasieskolans nationella- eller specialutformade program. Beskrivningen görs utifrån betyg, läsning samt ungdomars egna berättelser. LÄS MER

  5. 15. Matematikinlärning för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Annette Funck; [2007]
    Nyckelord :dyskalkyli; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Denna studie har i huvudsyfte att belysa hur lärare ute i verkligheten arbetar för att underlätta lärande i matematik för elever i läs- och skrivsvårigheter. Vidare frågas, vilka punkter lärarna anser som särskilt viktiga att tänka på vid undervisningen av elever i läs- och skrivsvårigheter i ämnet matematik samt vilka faktorer som ligger till grund för lärarnas val av metoder. LÄS MER