Sökning: "Läsförståelse faktatext"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Läsförståelse faktatext.

  1. 1. Läsförståelse vid intellektuell funktionsnedsättning - Vad hjälper och vad stjälper?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Berggren; [2021]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; läsförståelse; metakognition; Lix; Ovix; Nominalkvot; faktatext; textförenklingar.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på vad som specifikt är svårt för elever med intellektuell funktionsnedsättning vid läsning och förståelse av faktatexter och faktorer som skulle kunna hjälpa elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) i detta. De deltagande eleverna är inskrivna i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 2. Tillförlitliga identifieringsverktyg? : En kvantitativ studie om samband mellan läsförståelseresultat på Nationellt prov svenska årskurs 3 och testet LegiLexi samt dessa testers användbarhet som identifieringsverktyg för läsförståelsesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Sandström; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; identifieringsverktyg; Nationellt prov svenska; LegiLexi; the Simple View of Reading;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka vår kunskap om två i svensk skola förekommande bedömningsstöd i läsförmåga, Nationellt prov svenska och LegiLexi, och dessa testers användbarhet vad gäller att i årskurs 3 identifiera elever i lässvårigheter. Sekundärdata, i form av resultat på dessa båda test från vårterminen 2019 på 71 elever, har analyserats för att hitta samband samt söka bakomliggande problematik till olika resultat på läsförståelsedelarna, skönlitterär text och faktatext, i dessa två test. LÄS MER

  3. 3. Att fatta fakta : Mellanstadielärares syn på läsförståelse av faktatexter inom NO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Adelisa Kasapovic; Frida Alexandersson; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse; Lärare; Förhållningssätt; Faktatext; Naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Läsförståelse krävs för lärande. I de naturvetenskapliga ämnena ska elever lära sig tolka och samtala om faktatexter, samt bli bevandrade i ämnesrelaterade begrepp. Denna studie undersöker mellanstadielärares uttryckta förhållningssätt till läsförståelseundervisning av faktatexter i naturorienterande ämnen. LÄS MER

  4. 4. Att samtala om en faktatext i årskurs 1 : En studie av hur en lärare genom samtal stöttar elevers läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tove Johansson; Sandra Svensson; [2019]
    Nyckelord :text movability; reading comprehension; sociocultural perspective; observation; PIRLS; elementary school; intercultural; Textrörlighet; läsförståelse; sociokulturellt perspektiv; observation; PIRLS; årskurs 1; interkulturell;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en lärare kan stötta elevernas läsförståelse av en faktatext. För att undersöka det genomförs en observation i en klass i årskurs 1 på en interkulturell skola. Teorierna som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet, receptionsteorin och textrörligheten. LÄS MER

  5. 5. Elevers förståelse av faktatexter : Undervisning med digitala verktyg kontra analogt undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Christian Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :Reading comprehension; listening comprehension; factual text; digitalisation. digital tools; artifacts; proximal development zone; Läsförståelse; hörförståelse; faktatext; digitala verktyg;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine whether pupils ' understanding of spoken factual texts is different if you teach using digital tools compared to analogue teaching material. The background to the survey is that Digitalisation has gained an increasingly large place in the Swedish school after changes in the curriculum. LÄS MER