Sökning: "normerande syn"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden normerande syn.

  1. 1. “Är det ok med en 10 meter hög röd snopp i en rondell?” : En studie om bildlärares tal om bildämnets demokratiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jacob Zidén; Alexandra Ruth Bergman; [2022]
    Nyckelord :bild; bildlärare; bildämne; demokrati; demokratifostran; demokratisk; demokratiuppdrag; diskursanalys; pedagogik; skola; socialkonstruktivism; undervisning; undervisningstraditioner;

    Sammanfattning : Skolan har förutom kunskapsuppdraget även ett demokratifostrande uppdrag som ska genomsyra alla skolans verksamheter och aktiviteter. Ett demokratiargument motiverar bildämnet i kursplanen vilket i forskning främst lyfts genom bildämnets kommunikativa aspekter. LÄS MER

  2. 2. “Det är inte bara att vara modern utan man måste ju kämpa lite för det också” - En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevelser, värderingar och förhållningssätt till föreställningar om den moderna respektive traditionella kvinnan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Emma Torberntsson; [2022]
    Nyckelord :jämställdhet; jämställdhetsideal; föreställningar; den moderna kvinnan; den traditionella kvinnan; offentlighet; makt; medvetenhet; postfeminism.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Enligt det svenska jämställdhetsidealet ska kvinnor och män ha samma skyldigheter, rättigheter och möjligheter i samhället och ekonomisk och social makt ska fördelas jämlikt. Dock är jämställdhetsidealet ännu inte verklighet i det svenska samhället. LÄS MER

  3. 3. Critical literacy i svenskundervisningen : Litteraturdidaktiska val som främjar alternativt begränsar gymnasieelevers utveckling av critical literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Persson; Elma Alic; [2022]
    Nyckelord :Critical literacy; litteraturdidaktik; gymnasieelever; kritisk förmåga; litteratur; kritisk läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur olika litteraturdidaktiska val främjar alternativt begränsar gymnasieelevers utvecklande av critical literacy. Valet av ämne grundar sig i de motstridiga formuleringarna mellan läro- och ämnesplan gällande elevens förmåga att kritiskt granska och vems ansvar det är att främja utvecklingen av denna förmåga. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i förskolan : En kvantitativ enkätstudie om förskollärares engagemang i och syn på arbete med hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Venla Virtaintorppa Virtaintorppa; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; miljöundervisningstraditioner; enkätstudie; engagemang i hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett globalt aktuellt ämne (FN, 2015) och utbildning har en betydelsefull roll i detta sammanhang (FN, 1992). I vilken utsträckning ämnet prioriteras i förskolan påverkar barnens kunskaper om det (Borg m.fl. LÄS MER

  5. 5. Miljöundervisningstraditioner i teknikläroboken : tillbaka till miljöundervisningens begynnelse…?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sadrudina Smajlagic; [2019]
    Nyckelord :environmental education; teaching traditions in environmental education; sustainable development; content analysis; technology optimism; technology; textbook; miljöundervisning; miljöundervisningstraditioner; hållbar utveckling; innehållsanalys; teknikoptimism; teknik; lärobok;

    Sammanfattning : Klimatförändringar och miljöproblem har alltmer blivit synliga på kontinenter och hav, men även i samhällsdebatter och media. Därav har media haft en påtaglig roll för rådande miljöskildring och miljösyn. LÄS MER