Sökning: "normerande syn"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden normerande syn.
1. “Är det ok med en 10 meter hög röd snopp i en rondell?” : En studie om bildlärares tal om bildämnets demokratiska potential
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Skolan har förutom kunskapsuppdraget även ett demokratifostrande uppdrag som ska genomsyra alla skolans verksamheter och aktiviteter. Ett demokratiargument motiverar bildämnet i kursplanen vilket i forskning främst lyfts genom bildämnets kommunikativa aspekter. LÄS MER
2. “Det är inte bara att vara modern utan man måste ju kämpa lite för det också” - En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevelser, värderingar och förhållningssätt till föreställningar om den moderna respektive traditionella kvinnan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Enligt det svenska jämställdhetsidealet ska kvinnor och män ha samma skyldigheter, rättigheter och möjligheter i samhället och ekonomisk och social makt ska fördelas jämlikt. Dock är jämställdhetsidealet ännu inte verklighet i det svenska samhället. LÄS MER
3. Critical literacy i svenskundervisningen : Litteraturdidaktiska val som främjar alternativt begränsar gymnasieelevers utveckling av critical literacy
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur olika litteraturdidaktiska val främjar alternativt begränsar gymnasieelevers utvecklande av critical literacy. Valet av ämne grundar sig i de motstridiga formuleringarna mellan läro- och ämnesplan gällande elevens förmåga att kritiskt granska och vems ansvar det är att främja utvecklingen av denna förmåga. LÄS MER
4. Hållbar utveckling i förskolan : En kvantitativ enkätstudie om förskollärares engagemang i och syn på arbete med hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Hållbar utveckling är ett globalt aktuellt ämne (FN, 2015) och utbildning har en betydelsefull roll i detta sammanhang (FN, 1992). I vilken utsträckning ämnet prioriteras i förskolan påverkar barnens kunskaper om det (Borg m.fl. LÄS MER
5. Miljöundervisningstraditioner i teknikläroboken : tillbaka till miljöundervisningens begynnelse…?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Klimatförändringar och miljöproblem har alltmer blivit synliga på kontinenter och hav, men även i samhällsdebatter och media. Därav har media haft en påtaglig roll för rådande miljöskildring och miljösyn. LÄS MER