Sökning: "Läsförståelsestrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Läsförståelsestrategier.

  1. 1. Läsförståelsestrategiernas betydelse : En litteraturstudie om läsförståelestrategier och deras påverkan på elevers läsförståelseinlärning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Karolina Engblom; Karolina Trygg; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Påverkan i klassrummet; Explicit undervisning; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares och elevers arbete med läsförståelse i årskurs F-3 samt undersöka vilka svårigheter och vinster arbetet kan innebära. I denna kvalitativa litteraturstudie har metodinsamlingen inneburit sökningar i databaser. LÄS MER

  2. 2. Textval och lässtrategier i undervisningen : En studie rörande föreställningarom läsvanor ur lärar- och elevperspektiv samt dess inverkan på undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johansson Therese; [2018]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading education; student centered texts; diversity; multilingual; Läsförståelse; lässtrategier; läsundervisning; elevnära texter; mångfald; flerspråkighet;

    Sammanfattning : This study concerns choices of texts and reading comprehension strategies in teaching. The purpose of the study is to investigate if and how teachers' perceptions of pupils' reading habits are consistent with the pupils' own beliefs. LÄS MER

  3. 3. ”Jag fattar inte. Jag vet ju inte vad de vill. Varför säger de inte allt?" : En kvalitativ intervjustudie av fem grundskollärares beskrivning av läsförståelse och läsförståelseundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Kajsa Jimson; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförmåga; undervisning; läsförståelseundervisning; individanpassning;

    Sammanfattning : Syftet med den genomförda studien har varit att öka förståelsen för och kunskapen om begreppet läsförståelse och läsförståelseundervisning och hur denna kan organiseras för att gynna samtliga elever. I studien framkom att de deltagande lärarna har god kompetens och kunskap på området läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. När orden blir mer än ord. : En kvalitativ studie om läsförståelse och läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Fanny Hjortsfeldt; [2017]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; middle school; text flexibility; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; grundskolans tidigare år; textrörlighet;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att studera hur lärare som arbetar i grundskolans tidigare år arbetar med att lässtrategier för att utveckla elevers läsförståelse. För att undersöka detta har två metoder använts, först genomfördes en observation och därefter en intervju med de enskilda lärarna. LÄS MER

  5. 5. Läsläxan - meningsfull eller meningslös? : En kvantitativ studie om läsläxans påverkan på elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ronja Hedlund; Cajsa Thorsson Norrby; [2017]
    Nyckelord :Läxläxor; Läsutveckling; Läsförståelse; Vårdnadshavare; Samspel;

    Sammanfattning : Läsläxan är ett etablerat inslag i skolans verksamhet som innebär förväntningar på vårdnadshavarnas förmåga att stötta sina barn. Forskningen på området är dock mycket begränsad och den tidigare forskning som finns ger ingen samstämmig bild av läxans betydelse för lärande. LÄS MER