Sökning: "Lack of reading comprehension"

Visar resultat 11 - 15 av 70 uppsatser innehållade orden Lack of reading comprehension.

  1. 11. Nyanlända och andra generationens invandrare möter textrika matematikuppgifter på svenska : svårigheter, möjligheter och resursanvändning ur åtta flerspråkiga elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Imanh Nikontovic; Mohammad Alhasani; [2022]
    Nyckelord :newly arrived pupils; second language learners; text-rich mathematical tasks; word problems; resources; Nyanlända elever; andraspråkselever; textrika matematikuppgifter; resurser;

    Sammanfattning : A number of studies have found that pupils, both newly arrived and other pupils who speak Swedish as a second language, have difficulties with mathematical tasks that consist of a few or more lines of text. It often seems to be a matter of mainly linguistic problems that are related to word and reading comprehension, that is, understanding and interpretation of formal concepts and words in the second language. LÄS MER

  2. 12. Är lättläst alltid så lätt att läsa? : En systematisk litteraturstudie om den lättlästa skönlitteraturens påverkan på elevens läsutveckling samt dess förtjänster och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2022]
    Nyckelord :easy read; lättläst; läsutveckling; läsförståelse; lästekniker; skönlitteratur; grundskolan; lärarens organisatoriska arbete; högstadiet; svenska;

    Sammanfattning : Är lättläst skönlitteratur till hjälp för elever och lärare i dagens klassrum på högstadiet? Med PISA-undersökningarnas försämrade resultat i åtanke undersöker den systematiska litteraturstudien 15 olika forskningar samt uttalanden från bland annat förlag och författare bakom lättläst skönlitteratur. I underlaget för litteraturstudien undersöks vad forskningen säger om läsundervisning och studierna försöker finna hur det påverkar elevernas läsutveckling. LÄS MER

  3. 13. ”Svår målgrupp att nå, men det är väldigt kul när det funkar liksom!” : En intervjustudie om barn- och ungdomsbibliotekariers läsfrämjande arbete och syn på ungdomars och tonårskillars läsning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Ida Maria Eklund; [2022]
    Nyckelord :Folkbibliotek; läsengagemang; läsfrämjande; läsmotivation; killars läsning; ungdomars läsning;

    Sammanfattning : Young people’s reading comprehension is deteriorating, and their reading habits are declining. Librarians are given a mission to promote reading, where young people are a priority target group. To render this mission more effective, librarians’ views on this problem and how they try to tackle should be studied. LÄS MER

  4. 14. Identifying inhibitors and motivatorsfor writing code with high readabilityand what we can do about it : A study of motivation to write code with highreadability

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för programvaruteknik

    Författare :Isac Svensson; [2022]
    Nyckelord :Readability; Comprehension; Clean Code;

    Sammanfattning : As time passes, more and more code is written, and as companies owna large quantity of code, the importance of readable and easy-to-understand codeincreases. It is well known that a developer's time is spent primarily on reading and understanding source code. LÄS MER

  5. 15. En studie om hur elever resonerar kring lässtrategier : En interventionsstudie i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marie Lidman; [2022]
    Nyckelord :Fokusgruppintervju; interventionsstudie i årskurs 4; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : Swedish students reading comprehension decreases in various knowledge measurements such as PIRLS. The Swedish National Agency for Education writes that there is a lack of teaching in reading strategies. The purpose is to describe how students in a class in grade 4 (5) can reason about reading strategies for reading different texts. LÄS MER