Sökning: "Lack of reading comprehension"
Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade orden Lack of reading comprehension.
6. SPECIALLÄRARES ANVÄNDNING AV ASSISTERANDE TEKNIK : För att stärka läsförståelse hos elever med läsutmaningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : By utilizing technical tools, students with reading difficulties can receive support and assistance to enhance their ability to comprehend texts. The present study explores how special education teachers in language, reading, and writing utilize digital technology to support students with reading difficulties. LÄS MER
7. Hur högläsning i klassrummet kan gynna språkinlärning och språkutveckling hos eleverna i åldrarna 6–10 år : En kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This study aimed to analyze scientific articles on reading aloud to see what the research says about the success factors in the classroom that affect ages six to ten years. To investigate the articles for the area of investigation, Eriksson-Barajas et al. (2013) were used as the starting point for the method. LÄS MER
8. Vad står det i uppgiften? – Sex lärares upplevelser av elevers matematiksvårigheter relaterat till läsförståelse.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : In math class pupils meet different types of tasks. Some of the tasks are word-problems or problem-solving tasks that require that the pupils read and comprehend texts to understand what their assignment involves. LÄS MER
9. Lärares uppfattningar av fenomenet läsförståelse : En fenomenografisk intervjustudie på lärare som undervisar i årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur lärare, som undervisar i årskurs 4–6, kan uppfatta fenomenet läsförståelse. Forskning om läraruppfattningar av läsförståelse är begränsad och fler undersökningar bör genomföras. LÄS MER
10. A quantitative study of upper-secondary ESL students’ reading comprehension abilities in relation to reading strategies, metacognitive awareness, and motivation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : This study investigates reading comprehension strategies amongst 298 Swedish ESL students in upper-secondary school, possible relationships between high motivation to learn and high strategy use, and whether more experienced readers tend to use reading strategies more frequently than lesser experienced readers. Data was collected through online surveys, and the findings were analysed using quantitative analysis. LÄS MER