Sökning: "ungdomars läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden ungdomars läsning.

  1. 1. Då väcks läslusten : En studie om svensklärares arbete med att främja läslust i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Esther Svensson Ghorbani; [2024]
    Nyckelord :läslust; läsmotivation; läsning; lärare; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av svenska ungdomars sjunkande intresse för att läsa och försämrade läsförmågor som mätningar under det senaste decenniet visar, har grundskolan en stor utmaning i att främja elevers läsning. För att elever ska vilja läsa mer är den lustfyllda upplevelsen av läsning av stor betydelse och något som svensklärare enligt styrdokumenten ska arbeta med att främja. LÄS MER

  2. 2. Hur flersituationella texter kan designas utifrån ungdomars läsförståelse och situation

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ottilia Svensson; [2023]
    Nyckelord :Multi-situational text; textsearch; reading comprehension; informationsdesign; textdesign and comprehensibility.; Flersituationell text; textsökning; läsförståelse; informationsdesign; textdesign och begriplighet.;

    Sammanfattning : Myndigheter informerar via texter på sin webbplats om vilka rättigheter och möjligheter varje individ har beroende på vilken situation individen befinner sig i, till exempel hur en individ som studerar på halvtid kan ansöka om ett studiebidrag. Dessa texter vänder sig oftast till flera individer i olika situationer och den här typen av text går att kalla för flersituationell. LÄS MER

  3. 3. Att väcka läslust : Lärarnas erfarenheter av motiverande metoder och faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Balic; Lejla Fejzulovska McDaniel; [2023]
    Nyckelord :Läsengagemang; läsfrämjande; läsförmåga; läslust; läsmotivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att ungdomars läsvanor har förändrats vad gäller skönlitterär läsning är detta examensarbetes syfte att undersöka vilka läsfrämjande metoder lärare använder i sin undervisning i syfte att väcka läslust samt deras upplevelser kring hur deras arbete stimulerar elevers läsmotivation. Syftet är också att undersöka vilka upplevelser läraren har av andra faktorer som kan komma att påverka elevers läsmotivation. LÄS MER

  4. 4. Biblioteksrummet behöver vara en trygg plats : En studie om folkbibliotekariers läsfrämjande arbete för ungdomar i biblioteksrummet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Margaretha Andersson; Jessica Frisk; [2023]
    Nyckelord :Public library; young people; library space; reading promotion; spatial theory; Folkbibliotek; ungdomar; biblioteksrummet; läsfrämjande; rumslig teori;

    Sammanfattning : Flera studier visar att en del ungdomar har en negativ och föråldrad inställning till vad folkbiblioteket är och erbjuder. Till detta framkommer det även att folkbibliotekarier tycker att ungdomar är en svår målgrupp att arbeta mot. LÄS MER

  5. 5. ”Allt hängde samman” : En ekokritisk läsning av Susanna Alakoskis Bomullsängelnoch dess potential att utveckla elevers critical literacy

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emelie Andersson; Ida Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Ekokritik; critical literacy; antropocentrism; ekocentrism; antropomorfism; allomorfism; zoomorfism; didaktisk läsakt; Alakoski; litteraturundervisning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Ekokritik är en relevant del av litteraturvetenskap idag, med grund i ungdomars upplevda maktlöshet inför klimatnödläget. Studiens syfte är därmed att undersöka den didaktiska potentialen av en ekokritisk läsning av Susanna Alakoskis roman Bomullsängeln (2019). LÄS MER