Sökning: "Latent Semantisk Analys"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Latent Semantisk Analys.

  1. 1. Har gästen verkligen alltid rätt? : En kvalitativ studie som undersöker gästens delaktighet i upprätthållandet av normer i gästfrihetsindustrin.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Nilsson; [2023]
    Nyckelord :gästfrihetsindustrin; intersektionalitet; kropp; kultur; normer.;

    Sammanfattning : Uttrycket ”Gästen har alltid rätt” fångar tydligt ojämlikhet mellan gäst och arbetare, vilket kan härledas till klasskillnader. Tidigare studier åskådliggör olika upplevelser i gästfrihetsindustrin och hur gästers agerande i olika situationer visar på de maktrelationer, samt förväntningar på hur dessa ska upprätthållas som arbetstagaren behöver förhålla sig till. LÄS MER

  2. 2. Using a Deep Generative Model to Generate and Manipulate 3D Object Representation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yu Hu; [2023]
    Nyckelord :Neural networks; point cloud; 3D shape generation; 3D shape manipulation; classification; Neurala nätverk; punktmoln; generering av 3D-former; manipulation av 3Dformer; klassificering;

    Sammanfattning : The increasing importance of 3D data in various domains, such as computer vision, robotics, medical analysis, augmented reality, and virtual reality, has gained giant research interest in generating 3D data using deep generative models. The challenging problem is how to build generative models to synthesize diverse and realistic 3D objects representations, while having controllability for manipulating the shape attributes of 3D objects. LÄS MER

  3. 3. Duplicate detection of multimodal and domain-specific trouble reports when having few samples : An evaluation of models using natural language processing, machine learning, and Siamese networks pre-trained on automatically labeled data

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Viktor Karlstrand; [2022]
    Nyckelord :Duplicate detection; Bug reports; Trouble reports; Natural language processing; Information retrieval; Machine learning; Siamese neural network; Transformers; Automated data labeling; Shapley values; Dubblettdetektering; Felrapporter; Buggrapporter; Naturlig språkbehandling; Informationssökning; Maskininlärning; Siamesiska neurala nätverk; Transformatorer; Automatiserad datamärkning; Shapley-värden;

    Sammanfattning : Trouble and bug reports are essential in software maintenance and for identifying faults—a challenging and time-consuming task. In cases when the fault and reports are similar or identical to previous and already resolved ones, the effort can be reduced significantly making the prospect of automatically detecting duplicates very compelling. LÄS MER

  4. 4. Självkänsla analyserad med kvantitativ semantisk analys av statusuppdateringar på Facebook.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Martina Wahlgren; Amelie Andersson; [2014]
    Nyckelord :Latent Semantic Analysis; Semantiska representationer; Självkänsla; Facebook; Statusuppdateringar; Prediktion; Själv-presentation; Self-esteem; semantic representation; Status updates; Prediction; Self-presentation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien hade två frågeställningar; att undersöka möjligheten att förutsäga en individs nivå på självkänsla genom en semantisk analys av Facebook-uppdateringar, samt att undersöka om det fanns speciella semantiska kluster av ord som var indikativa för självkänsla. Studien utfördes genom en webbaserad enkät som distribuerades via Mechanical Turk. LÄS MER

  5. 5. Automatisk FAQ med Latent Semantisk Analys

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap

    Författare :Patrik Larsson; [2009]
    Nyckelord :NLP; Vektorrumsmodeller; Latent Semantisk Analys; Qua- lity Threshold Clustering; KNN; Rouge; HelpDesk; Information Retri- eval;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras teknik för att automatiskt besvara frågor skrivna i naturligt språk, givet att man har tillgång till en samling tidigare ställda frågor och deras respektive svar. Jag bygger ett prototypsystem som utgår från en databas med epost-konversationer från HP Help Desk. LÄS MER