Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av att bedöma suicidrisk inom psykiatrisk vård - Livräddande arbete utan flytväst på stormiga hav : En metasyntes

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Terese Emanuelsson Skälegård; Linda Tersing; [2023]
    Nyckelord :mental illness; psychiatric care; suicide; suicide prevention; suicide risk; time to reflect; psykiatrisk omvårdnad; psykisk ohälsa; reflektionstid; suicid; suicidprevention; suicidrisk;

    Sammanfattning : Bakgrund: Suicid är en självdestruktiv handling som leder till döden och är oftast en konsekvens av ett ohanterbart lidande. Bedömning av suicidrisk utgör en betydande del av den psykiatriska omvårdnaden som både ställer krav och är en stor stressfaktor för sjuksköterskan. LÄS MER

  2. 2. Kamrateffekter i klassrummet : En undersökning kring hur lärare upplever kamrateffekters påverkan på deras undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Emanuelsson; [2022]
    Nyckelord :Kamrateffekter; elevsammansättning; klasstorlek; elevgrupp; undervisning; interaktion; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare upplever att kamrateffekter visar sig i klassrummet, och hur de påverkar deras upplevda möjligheter att bedriva undervisning i svenska. Särskilt fokus låg på att belysa hur kamrateffekter påverkar lärares didaktiska val, och vad konsekvenserna av kamrateffekter blir i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Musik i förskolan för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelice Emanuelsson; Linda Lundstedt; [2020]
    Nyckelord :musik; språkutveckling; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar kring och arbete med musikundervisning i relation till barns språkutveckling. Utifrån vårt syfte utformades två frågeställningar; vilken betydelse anser förskollärarna att musikundervisning har för barns språkutveckling? Hur arbetar förskollärare med musik som redskap för att främja barns språkutveckling? Bakgrund I bakgrunden redogör vi hur tidigare forskning ser på användandet av musik för att främja barns språkutveckling på olika sätt. LÄS MER

  4. 4. Subkultur som kulturarv i en lokal kontext : Syns göteborgssoundet på ABM-institutioner i Göteborg?

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Linda Emanuelsson; Stina Emanuelsson; [2016]
    Nyckelord :Subcultures; cultural heritage; mainstream; underground; youth culture; heavy metal; metal; the Gothenburg sound; Subkulturer; kulturarv; mainstream; undergroundkultur; ungdomskultur; hårdrock; heavy metal; metal; göteborgssoundet;

    Sammanfattning : Through questionnaires answered by the institutions and through searches on their various websites, an image is developing that shows that subcultures are not always given room in the cultural heritage sphere. Even though the Gothenburg sound plays a big part within the metal world, and despite the fact that it has given Gothenburg international recognition within the metal community, it remains more or less invisible in Gothenburg’s institutionalized world, both as a subculture and as a cultural heritage. LÄS MER

  5. 5. Glyfer - ett lustfyllt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caysa Jonassen; Linda Wallin Ström; [2016]
    Nyckelord :Glyfer; konkret material; laborativ undervisning; lustfyllt lärande; motivation; statistik;

    Sammanfattning : Det är känt att konkret material tillsammans med en laborativ undervisningsmiljö bidrar till elevers matematikutveckling (Moyer 2001; Rydsted &Trygg 2010; D’Angelo och Iliev 2012). Det finns även forskning som visar på att glyfer skapar en nyfikenhet som motiverar elevers lärande när det kommer till att arbeta med området statistik (Cartland 1996; Harbough 1995; Bergius & Emanuelsson 1997). LÄS MER