Sökning: "Mänskliga och icke-mänskliga ting"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Mänskliga och icke-mänskliga ting.

  1. 1. Religionslärarens didaktiska förutsättningar för undervisning : En undersökning med stöd av Aktör-Nätverksteorin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Albin Norring; Malin Linander; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord Aktör; mänskliga aktörer; icke-mänskliga aktörer; nätverk; mikroaktör; makroaktör; urkund;

    Sammanfattning : Syftet till denna studie är att undersöka vilka aktörer som påverkar religionslärarens didaktiska förutsättning till undervisning i religionskurserna. I studien utfördes semistrukturerade intervjuer på en gymnasieskola i syfte att åskådliggöra vilka aktörer som påverkar religionslärarens förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Att ljussätta mellanrummen - föreställningar om dramapedagogik och elevers meningsskapande

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Droppe; [2020]
    Nyckelord :Dramapedagogik; Fiktion; Narrativ; aktörs-nätverks teorin; grundskola;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att undersöka föreställningar om dramapedagogik ur ett elevperspektiv i en svensk grundskola. En dramapedagog och elever i sjuårsåldern har observerats och intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Icke-mänskliga aktörer i ett förändrat uppdrag : En kvalitativ studie om hur posthumanistisk teori kan bidra till förskolans kvalitet och måluppfyllelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Caroline Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Måluppfyllelse; kvalitet; systematiskt kvalitetsarbete; temaarbete; aktör-nätverksteori; posthumanism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur posthumanistisk teori kan bidra till måluppfyllelse och kvalitet i förskolan genom att synliggöra relationer mellan aktörer i ett tematiskt arbetssätt. Forskningsfrågor som ämnar svara på detta är; hur samverkar pedagoger, barn samt icke-mänskliga ting i förskolans temaarbete? Samt vilka handlingar möjliggörs därigenom för det systematiska kvalitetsarbetet? Problemområdet beskrivs utifrån stora skillnader i kvalitet mellan förskolor samt att undervisning i samband med den reviderade läroplanen tar stöd i nya teorier. LÄS MER

  4. 4. Den samproducerade platsen skolgården : En säker plats för rörelselek och laglek

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Susanne Olsson; [2017]
    Nyckelord :Fysisk planering; förvaltning; brukare; skolgård; plats; Tullskolan; relation; praktiker; målsättning; aktör; nätverk; effekt; investering; svartlådning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur plats generellt produceras i relation mellan planering, förvaltning och brukare. För att kunna ta reda på detta har denna uppsats fokuserat på att undersöka hur skolgården produceras som plats. LÄS MER

  5. 5. ”Det är THE bord liksom" Tre generationers relation till ett bord och fyra stolar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Sandra Bjärenberg; [2015-02-10]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hemma hos mig och min sambo står ett snart 50 år gammalt möblemang, ett bord och fyra stolar. I min studie sätter jag möblemanget i ett kulturarvssammanhang och studerar hur tre generationer inom min familj brukat och älskat ett vardagsföremål. LÄS MER