Sökning: "Mättnad"

Visar resultat 16 - 20 av 98 uppsatser innehållade ordet Mättnad.

  1. 16. Colours and context : A study on how colour expectations change depending on the narrative context

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Klara Pranke; Theodor Jensen; [2022]
    Nyckelord :Colour; psychology; association; narrative; games.; Färg; Psykologi; association; narrativ; spel;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to research what effect a game narrative can have on players’ colour expectations in a game scene. To answer the proposed research question a practical experiment was conducted. LÄS MER

  2. 17. Sjuksköterskors följsamhet till Early Warning Score samt faktorer som påverkar denna följsamhet inom akutsjukvård : En integrativ litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Sofia Svensson; [2022]
    Nyckelord :Adherence; Compliance; Early Warning Score; Emergency care; EWS; Nurses; Akutsjukvård; Early Warning Score; EWS; Följsamhet; Sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom akutsjukvård är bedömning av patientens vitalparametrar, det vill säga andningsfrekvens, saturation, puls, blodtryck, kroppstemperatur och medvetandegrad, sjuksköterskans ansvar och därmed en viktig arbetsuppgift. Tidig identifiering av försämring i patientens tillstånd, har i tidigare studier visat sig bidra till både minskad morbiditet och mortalitet. LÄS MER

  3. 18. Rätt mättnad ger en lättnad : En kvalitativ studie om hur färgmättnad påverkar svenska konsumenters associationer och känslor avseende varumärkeslogotyper

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Adna Agovic; Marcus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Color saturation; Low saturation; High saturation; Emotions; Association; Brand logo; Färgmättnad; Låg mättnad; Hög mättnad; Känslor; Association; Varumärkeslogotyp;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att globala företag kan specificera en varumärkesstrategi för att förmedla rätt bild till konsumenterna över olika kulturer. Därmed kan globala företag som befinner sig på den svenska marknaden upprätthålla rätt strategi avseende färgmättnad i dess varumärkeslogotyper för att uttrycka rätt bild hos de svenska konsumenterna. LÄS MER

  4. 19. Does an increased intake of dietary proteins lead to improvements in perceptions of appetite in people with obesity during a period of calorie restriction?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Alexander Hidén; Daniel Karevi; [2021-08-06]
    Nyckelord :Systematic review; Protein; Obesity; Satiation; Appetite; Systematisk översiktsartikel; Protein; Fetma; Mättnad; Aptit;

    Sammanfattning : Abstract Title: Does an increased intake of dietary proteins lead to improvements in perceptions of appetite in people with obesity during a period of calorie restriction? Author: Alexander Hidén, Daniel Karevi Supervisor: Therese Karlsson Examiner: Sofia Klingberg Programme: Programme in dietetics, 180/240 ECTS Type of paper: Bachelor’s thesis in clinical nutrition, 15 higher education credits Date: April 01, 2021 Background: Overweight and obesity is a growing pandemic on a global scale. Protein is largely believed to induce positive effects on perceptions of appetite, which, if applied, could lead to a more efficient weight loss treatment in people with obesity/overweight. LÄS MER

  5. 20. Exploring Transtibial Prosthesis User’s Satisfaction and Experiences regarding the Appearance of their Cosmesis : A Qualitative Study

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ. Ortopedteknisk plattform

    Författare :Amal Abdiqadir Salad; Ida Marie Palmgren Pedersen; [2021]
    Nyckelord :amputation; transtibial; below-knee; cosmesis; satisfaction; appearance; thematic analysis; qualitative  ; amputation; transtibial; under knäet; kosmetik; tillfredsställelse; utseende; tematisk analys; kvalitativ;

    Sammanfattning : Background: Cosmesis has been found to have an impact on prosthesis users' body image. Therefore the satisfaction of the cosmesis plays an essential role in a prosthesis user perception of themselves. Most cosmeses on the market are natural-looking, although more futuristic options are coming to the market. LÄS MER