Sökning: "Mångkultur"
Visar resultat 11 - 15 av 367 uppsatser innehållade ordet Mångkultur.
11. Döden i ett mångkulturellt Malmö : En studie av muslimska begravningsplatser utifrån frågor om planering, tillgänglighet och motstånd
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Sverige har blivit ett land präglat av både mångkultur och mångreligiositet, där invandringen från utomeuropeiska länder har varit särskilt betydande i att omforma den religiösa, etniska och kulturella sammansättningen. En grupp som vuxit sig större till följd av invandring är muslimer. LÄS MER
12. ”Godmorgon! Sbah alsher! Roj bash!” : En kvalitativ komparativ läromedelsstudie om möjligheten till ett transspråkande och flerspråkigt arbetssätt i ett digitalt och ett analogt flerspråkigt läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Idag möts elever från alla världens olika hörn i samma klassrum, vilket ställer höga krav på de olika professionerna i skolan att kunna möta denna mångfald på ett effektivt och givande sätt. Skolor och undervisning kan skilja sig beroende på vilken form av skola eller vilken plats i Sverige den är placerad. LÄS MER
13. ”Kan vi få lära oss något om krigen som pågår idag och inte för 1000 år sedan?” : En kvalitativ intervjustudie om historielärarens roll i det mångkulturella klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Skolan är en spegling av samhället där kulturella möten mellan individer alltid har varit en pågående process. Enligt Lgr11 ska historieundervisningen bidra till att eleverna får en ökad förståelse för olika kulturella levnadssätt och sammanhang. LÄS MER
14. Mångkultur och genus i barnlitteratur : En studie av elevers bänkböcker i årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna studie har tre barnböcker analyserats ur ett mångfaldsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka aspekterna genus och mångkultur i elevers bänkböcker. Detta är kopplat till ett av skolans uppdrag om att ge eleverna kunskap om mångfald och förståelse för olikheter. LÄS MER
15. ”Jag tror att jag känner mina barn, att jag vet vad det är de tycker om” : En kvalitativ studie om förskollärares val av barnlitteratur
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare beskriver val av barnlitteratur till förskolans praktik. Frågeställningen i anslutning till detta är: Hur beskriver förskollärare att de arbetar för att synliggöra en variation av mångkultur i barnlitteraturen på förskolan? För att besvara syftet och frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer genomförts med fem förskollärare. LÄS MER