Sökning: "MDA"

Visar resultat 16 - 20 av 74 uppsatser innehållade ordet MDA.

  1. 16. Information Disorder och COVID-19 Pandemin: En komparativ fallstudie över datorspel som utbildningsverktyg mot mis-/desinformation i samhället.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Jacob Berglund; Filip Hiller; [2021]
    Nyckelord :4DF; LM-GM; MDA; Research through Design; COVID-19; Annotated Portfolio; Information Disorder;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på Research through Design (Frayling, 1993), d.v.s att undersökningen syftar till att generera ny kunskap genom analys av datorspel och design av en gestaltning. För att uppnå detta används ett annoterat portfolio och dess underliggande principer (Gaver, 2012; Bowers, 2012). LÄS MER

  2. 17. Identification of changes in biomarkers relevant for breast cancer biology occurring in a novel 3D-Biosilk model

    Master-uppsats, KTH/Proteinvetenskap

    Författare :Emmy Ståhl; [2021]
    Nyckelord :3D-Biosilk; breast cancer; 3D cell culture; recombinant spider silk; ZO-1; 3D-Biosilk; bröstcancer; 3D cellkultur; rekombinant spindeltråd; ZO-1;

    Sammanfattning : Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer som drabbar kvinnor. Det är en heterogen och komplex sjukdom som består av flera undergrupper, var och en med distinkt morfologi och kliniska implikationer [1]. För att modellera och studera cellbiologi, vävnadsmorfologi, molekylära mekanismer och läkemedels effekter används cellkulturer [2]. LÄS MER

  3. 18. A Thud or a Bang?: A Study of the Translation of Onomatopoeia in Manga

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Desirée Elveljung; [2020-06-16]
    Nyckelord :japanska; Multimodal Discourse Analysis MDA ; manga; onomatopoeia; translation; Japanese;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis was written with the aim to analyze how Japanese onomatopoeia in manga are translated from Japanese to English, and if and how the translation changes the meaning in context. This was done by using two Japanese manga as material – Haikyuu!! and Food Wars!: Shokugeki no Soma. LÄS MER

  4. 19. Det flerdimensionella biobesöket : En gamification-studie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Ludvig Boström; Erik Andersson; [2020]
    Nyckelord :Gamification; MDA-framework; design principles; design guidelines; mechanics; cinema experience; prototype development; Gamification; MDA-ramverket; designprinciper; designriktlinjer; mechanics; bioupplevelse; prototyputveckling;

    Sammanfattning : Gamification har börjat integreras mer och mer i våra liv varje år inom diverse områden såsom shopping, sport och undervisning. Gamification används per definition för att öka motivation hos användare genom att introducera spelmoment i en icke-spel kontext. LÄS MER

  5. 20. Decreasing barrier while maintaining shelf-life for highly sensitive products - A more recyclable and sustainable packaging for infant formula

    Master-uppsats, Lunds universitet/Förpackningslogistik

    Författare :Eva Weishaupt; [2020]
    Nyckelord :infant formula; packaging material; lipid oxidation; TBARS assay; shelf-life; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : With increasing concerns about environmental impacts of the food that is consumed, so is also the concern about packaging materials. This also comprises the packaging that is currently used to pack infant formula (IF), very often containing aluminum as the barrier material. LÄS MER