Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 150 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”För mig är du viktig” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt och ansvar för att skapa trygga relationer tillsammans med barnen i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mia Bergkvist; Johanna Caris; [2024]
    Nyckelord :Trygghet; relationer pedagog-barn; förskollärares förhållningssätt; förskollärares ansvar; förskollärare; sociala relationer; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares förhållningssätt och hur de uttrycker sig om sitt ansvar för att skapa trygga och sociala relationer för alla barns utveckling och lärande. I förskolans läroplan anges det att förskolan ska genomsyras av en levande social gemenskap. LÄS MER

  2. 2. Stopp, klättra inte högre : Riskfylld lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Johansson; Linda Andersén; [2024]
    Nyckelord :Riskfylld lek; fenomenologi; förskollärare; livsvärld; uppdrag;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete inbegriper förskollärares inställning till riskfylld lek. Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares perspektiv, erfarenheter och upplevelser kring fenomenet riskfylld lek. LÄS MER

  3. 3. Activation of Place : Curating Site-Specific Art at the Luleå Biennial in 2018 and 2020

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Nåtoft; [2023]
    Nyckelord :Site specificity; site-specific art; site-related art; Miwon Kwon; Nick Kaye; performance; performance of space; interdisciplinary; contemporary art; curating; biennial; art biennial; Luleå; Luleå biennial; Norrbotten; Karl Sjölund; Raqs Media Collective; Maria W Horn; Kapwani Kiwanga; Platsspecificitet; platsspecifik konst; plats-relaterad konst; Miwon Kwon; Nick Kaye; performance; performance of space; interdisciplinärt; samtidskonst; curating; biennial; konstbiennial; Luleåbiennialen; Luleå; Norrbotten; Karl Sjölund; Raqs Media Collective; Maria W Horn; Kapwani Kiwanga;

    Sammanfattning : This thesis investigates how site-specific art manifest itself in different ways, specifically in the biennial format. The focus is on the Luleå Biennale, one of Scandinavia's oldest biennales that returns every two years. LÄS MER

  4. 4. Conceptualizations of the temporal organization of music : An interview study of double bassists from two different musical traditions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ida-Maria Risfelt; Ludvig Gawell; [2023]
    Nyckelord :temporal organization of music; pulse; double bass; musical traditions; jazz; western classical music; pedagogy;

    Sammanfattning : This study delves into the temporal organization of music and investigates how double bassists from different musical traditions perceive various components within it, specifically focusing on jazz music and Western classical music. The aim was to explore potential disparities and ascertain the factors influencing their emergence. LÄS MER

  5. 5. Händerna i marken och fötterna i luften : En intervjustudie beträffande hur några lärare och speciallärare uppfattar begreppet särskilt begåvade elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Axtelius; [2023]
    Nyckelord :Högpresterande; identifiering; inkludering; specialpedagogik; särskilt begåvad.;

    Sammanfattning : Axtelius, Maria (2022). Händerna i marken och fötterna i luften. En intervjustudie beträffande hur några lärare och speciallärare uppfattar begreppet särskilt begåvade elever. Speciallärarprogrammet språk-, läs-, och skrivutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER