Sökning: "Maria Johansson barn"
Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden Maria Johansson barn.
16. Flätflickans revansch. Med Kulla-Gulla och Pippi Långstrump i huvudrollerna.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/LitteraturvetenskapSammanfattning : Maria Österlund skriver i sin avhandling Förklädda flickor: könsöverskridning i 1980-talets svenska ungdomsroman (2005) att ”[f]risyren spelar en avgörande roll i flickskildringen som en markör för vilken sorts flicktyp karaktärerna tillhör”. Flätflickan är en flicktyp som länge har figurerat i barn- och ungdomslitteraturen. LÄS MER
17. Titta, vad jag har byggt! : En kvalitativ studie kring förskolebarns kommunikation och samspel under legobyggande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Lego – What happens when preschool children construct with Lego? A qualitative study about childrens interactions and communication around constructing with Lego. This study is in part based on my own personal interest in Lego and is also a study about communication, relationship and social competence. LÄS MER
18. Självskattad aktivitetsbalans hos vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabiliteringSammanfattning : Personer med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning kan ha olika svårigheter som påverkar de dagliga aktiviteterna i vardagen. Aktivitetsbalans är ett begrepp som ofta används inom arbetsterapi och beskriver en individs uppfattning av att ha en tillfredsställande mängd av aktiviteter och rätt variation mellan olika aktiviteter. LÄS MER
19. Förskolan, en plats för alla barn : En intervjustudie kring personalens strategier av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Tidigare studier visar på att barn i behov av särskilt stöd ökar i förskolan samtidigt som personalens strategier inte räcker till. Det här leder till att personalen känner sig otillräckliga och upplever stress, vilket vi ser som problematiskt för att arbetet i förskolan ska fungera. LÄS MER
20. Leksvårigheter bland barn i förskolan. : En kvalitativ studie utifrån pedagogers erfarenheter om hur man skulle kunna hjälpa barn med leksvårigheter i förskolan.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studien handlar om barn med leksvårigheter, hur pedagoger uppmärksammar de barnen, samt hur de arbetar för att stötta och hjälpa dem. Till denna studie används kvalitativa intervjuer som forskningsmetod. Det är fem verksamma pedagoger som intervjuas. LÄS MER