Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 410 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Från förskola till förskoleklass - barn som uppvisar språklig sårbarhet. En fenomenografisk studie
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskola och i förskoleklass uppfattar övergången mellan verksamheterna för barn som uppvisar språklig sårbarhet. Studien har genomförts utifrån en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomförts semistrukturerade intervjuer med sju informanter. LÄS MER
2. Stopp, klättra inte högre : Riskfylld lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Vårt examensarbete inbegriper förskollärares inställning till riskfylld lek. Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares perspektiv, erfarenheter och upplevelser kring fenomenet riskfylld lek. LÄS MER
3. Konkret material inom matematik : Tillgång och nyttjande i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)Sammanfattning : Forskning har visat att konkret material har en positiv inverkan på elevers resultat inom ämnet matematik. För att lärare ska kunna använda konkret material i undervisningen behöver det finnas tillgängligt på skolor, vilket få tidigare studier undersökt. LÄS MER
4. Effekter av statisk stretching på muskelstyrka - En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Denna litteraturstudie visar att statisk stretching har olika utfall på muskelstyrkan beroende på vilken typ av effekt som undersöks men även val av stretching intervention. Akuta effekter på muskelstyrkan är mer undersökt än långsiktiga effekter. LÄS MER
5. What Are They Seeking Next?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : This thesis investigates the dynamics between firms’ shifting motives for engaging in foreign direct investments (FDIs) and the experiential knowledge acquired from increased experience and establishment in foreign markets. An embedded case study was performed on the multinational company Duni Group, drawing upon insights from semi-structured interviews with representatives from the case company. LÄS MER