Sökning: "Mathilda Gustavsson"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Mathilda Gustavsson.

  1. 1. Lässtrategier i undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter : En intervjustudie om hur lärare beskriver sin undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter för en ökad läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Grahn Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading and writing difficulties; grades 4-6; teaching; teachers; Läsförståelse; lässtrategier; läs- och skrivsvårigheter; årskurs 4-6; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur lärare beskriver undervisningen inom svenskämnet i grundskolans årskurs 4-6 med fokus på stöd för att utveckla läsförståelsen för elever i läs- och skrivsvårigheter genom lässtrategier. Målet är att bidra med idéer, tankar och kunskap om hur lärare kan planera sin undervisning för att stötta elevers läsförståelseutveckling. LÄS MER

  2. 2. Våldsutövaren - den som kan få våldet att upphöra. En kvalitativ dokumentanalys av kommunala handlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Paulina Müller; Mathilda Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Key words: intimate partner violence; strategy; hegemonic masculinity; gender system; document analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : The Swedish government has a national goal that states all violence against women will cease to exist. This goal is a part of a national strategy that will take place between the years 2017-2026. One of the main focuses of the strategy is to work with the perpetrator to make sure the acts of violence are not repeated. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan lässtrategier och läsförståelseutveckling : En litteraturstudie om relationen mellan lässtrategier och läsförståelseutveckling i svenskämnet för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Grahn Gustavsson; Emma Höglund; [2022]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelseutveckling; årskurs 4-6; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Läsförståelsen hos elever i årskurs 4 har försämrats mellan åren 2001 och 2016. Detta visar resultat från den internationella studien Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). Den senaste PIRLS undersökningen från 2016 visar däremot en förbättring när det rör sig om läsförståelse hos elever i årskurs 4. LÄS MER

  4. 4. Så bekämpas det ohållbara konsumtions- och produktionsmönstret : En kvalitativ studie om hur träförädlingsindustrin arbetar med FN:s globala mål nummer 12

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Filippa Gustavsson; Mathilda Nyroos; [2022]
    Nyckelord :sustainable development goals; sustainable consumption and production; sustainability; FN:s globala mål; hållbar konsumtion och produktion; hållbarhet;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att genom en jämförelse mellan olika företag inom träförädlingsindustrin skapa en förståelse för hur arbetet med hållbar konsumtion och produktion går till. Metod:Uppsatsen bygger på en kvalitativ metod med en induktiv ansats. LÄS MER

  5. 5. "Ledsamt nog böjas många verb svagt" : En synkron och diakron studie av starka verb från vokalgruppen ä-a-u

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mathilda Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Grammatik; språkhistoria; starka verb; Språkbanken; Svenska Vitterhetssamfundet; vokalgrupp ä-a-u;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks starka verb, huvudsakligen det starka verbet skära, från vokalgruppen ä-a-u och om det finns större tendenser till att böja just verbet skära svagt mer än andra starka verb. Det undersöks även om det finns en historisk påverkan. LÄS MER