Sökning: "Mode teori"

Visar resultat 21 - 25 av 119 uppsatser innehållade orden Mode teori.

  1. 21. Konsumenter väljer bort hållbart mode : En kvantitativ studie om klyftan mellan konsumenters vilja och handling vid köp av hållbart producerat mode

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Katerina Swensson Doschoris; [2020]
    Nyckelord :CSR; Hållbarhet; Hållbart producerat mode; Klyfta mellan vilja-handling; Utbud; Pris; Tillgänglighet; Trender;

    Sammanfattning : Abstrakt Titel: Konsumenter väljer bort hållbart mode Författare: Katerina Swensson Doschoris Handledare: Kaisa Lund Examinator: Richard Owusu Kurs: Kandidatuppsats 15hp. Företagsekonomi III - Marknadsföring, kandidatarbete. LÄS MER

  2. 22. Konsten att stå på egna ben : - En materialistisk kontextanalys av hur konst och konstnärskap föreslås finansieras på den kommersiella marknaden enligt tidskriften Artworks: the arts and business journal 

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Paulina Immonen; [2020]
    Nyckelord :new economy; value; speculation; Marina Vishmidt; art; business; creativity; kulturekonomi; konstens autonomi; ekonomisering; spekulation; konstproduktion; kreativitet; konstplattform; kreativ sektor; senkapitalism; modernitet; ny ekonomi; Artworks; mänskligt kapital; värde;

    Sammanfattning : This essay examines the content in the Artworks: the arts & business journal with the aim to find out what economic models and business ideas are presented to be applied by the artists and the artworld. The method being used is a material context analysis, together with Marxist capitalist theories, with ‘speculation as a mode of production’ according to Marina Vishmidt, as a philosophical analysis tool. LÄS MER

  3. 23. Cognitions, Conflicts & Consumption : Work CSR congruence and employees’ cognitions and rationalization in the fair fashion industry

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Fransson; Ina Müller; [2020]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Cognitive Dissonance; Fair Fashion; Corporate Social Responsibility; Kognitive Dissonanztheorie; Nachhaltige Mode; Corporate Social Responsibility; Kognitiv Dissonans; Rättvist Mode;

    Sammanfattning : Background: The world faces a consumption crisis. The fashion industry in particular is a branch in which excessive consumption patterns are present. Consumers have intentions to consume products that are more sustainable but often do not purchase accordingly; this is commonly called the CSR-consumer paradox. LÄS MER

  4. 24. "Omöjliga kroppar”: : En diffraktion mellan ett konstpedagogiskt studiematerial och posthumanistisk teori.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Hanna Ruijsenaars; [2020]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Konstpedagogik; Nationalmuseum; Intersektionalitet; Diffraktion; Posthumanism; Nymaterialism; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Denna undersökning angriper Nationalmuseums skolmaterial ”Omöjliga kroppar – om skönhet, mode och genus” utifrån ett posthumanistiskt/ nymaterialistiskt perspektiv. Genom analysmetoden diffraktion identifierar jag hur dessa perspektiv skulle kunna ges utrymme i detta material. LÄS MER

  5. 25. Safety system design in human-robot collaboration : Implementation for a demonstrator case in compliance with ISO/TS 15066

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Carolin Schaffert; [2019]
    Nyckelord :human-robot collaboration; HRC and safety; human-robot interaction and safety;

    Sammanfattning : A close collaboration between humans and robots is one approach to achieve flexible production flows and a high degree of automation at the same time. In human-robot collaboration, both entities work alongside each other in a fenceless, shared environment. LÄS MER