Sökning: "Mode teori"

Visar resultat 6 - 10 av 119 uppsatser innehållade orden Mode teori.

  1. 6. Allting är bara tyg vi sätter på oss

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Melissa Abargil; Nicolina Gospic; Ida Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Gender-neutral fashion; advertising; marketing; gender; perceptions; consumer behavior; communication; Könsneutralt mode; reklam; marknadsföring; genus; uppfattningar; konsumentbeteende; kommunikation;

    Sammanfattning : I takt med det ökade intresset för könsneutralt mode har allt fler företag inkluderat könsneutrala modekollektioner i sina sortiment. Trots dessa framsteg visar modemarknaden fortfarande tydliga tecken på att vara präglad av könsbinaritet och traditionella könsnormer. LÄS MER

  2. 7. Compounding the Problem? : Gated Communities in Climate and Environmental Disaster Fiction

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ryan Nicholas Walsh; [2023]
    Nyckelord :Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ecocriticism; post-apocalypse; critical dystopia; climate change criticism; gated community; urban studies; agency; the Other; video game studies; ergodic literature.; Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ekokritik; postapokalyps; kritisk dystopi; klimatfiktion; grindsamhällen; urbana studier; agens; det Andra; spelforskning; ergodisk litteratur.;

    Sammanfattning : The gated community motif occurs frequently within climate and environmental disaster fiction. This thesis investigates its occurrence across three media to establish how the gated community mode of living, as rendered in post-apocalyptic speculative fiction, responds to the threat and consequences of climate and environmental crisis. LÄS MER

  3. 8. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  4. 9. Framkomlighet på cykelbanor i Järfälla kommun : Utformning och dimensioner från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Frida Lövström; [2022]
    Nyckelord :bicycle planning; increase cycling; cycling for transport; the traffic environment; and design of cycle paths; cykelplanering; öka cyklandet; cykling som transport; trafikmiljön och utformning av cykelbanor;

    Sammanfattning : Cykling har fördelar för både cyklisten och för samhället. På flera myndigheter beskrivs mål och åtgärder för att öka andelen cykling, men kunskapen om hur andelen effektivast kan ökas är begränsad. I Amsterdam och i Köpenhamn utgör cykeln stor andel av trafiken, över 30 procent. Vilket skulle kunna bero på infrastrukturen där. LÄS MER

  5. 10. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER