Sökning: "spelforskning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet spelforskning.

  1. 1. Compounding the Problem? : Gated Communities in Climate and Environmental Disaster Fiction

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ryan Nicholas Walsh; [2023]
    Nyckelord :Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ecocriticism; post-apocalypse; critical dystopia; climate change criticism; gated community; urban studies; agency; the Other; video game studies; ergodic literature.; Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ekokritik; postapokalyps; kritisk dystopi; klimatfiktion; grindsamhällen; urbana studier; agens; det Andra; spelforskning; ergodisk litteratur.;

    Sammanfattning : The gated community motif occurs frequently within climate and environmental disaster fiction. This thesis investigates its occurrence across three media to establish how the gated community mode of living, as rendered in post-apocalyptic speculative fiction, responds to the threat and consequences of climate and environmental crisis. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar sociala relationer de val en spelare gör i sitt spelande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Dennis Johnsson; Melker Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brädspel; bekantskap; interaktioner; game theory; gruppdynamik;

    Sammanfattning : Hur spelare interagerar med varandra inom digitala spel och brädspel är ett område inom spelforskning som endast är ytligt utforskat. Denna studie tar inspiration från studien av Zhang, Liu, och Shi (2012) och undersöker hur sociala relationer i form av bekantskap påverkar en grupps interaktioner inom ett brädspel. LÄS MER

  3. 3. Spelets regler : om postdemokrati och spelpolitik i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Liisa Norén; [2020]
    Nyckelord :Postdemocracy; Crouch; Mouffe; the political; gambling bodies; Svenska Spel; monopoly; political participation; Postdemokrati; Crouch; Mouffe; spelbolag; Svenska Spel; monopol; politiskt deltagande;

    Sammanfattning : Sociologen Colin Crouch beskrev i sin bok ”Post-democracy” från 2004 om en demokrati i förändring, i rörelse bort från den dialogen mellan samhällsaktörer som demokratin tidigare byggt på, för att i ett postmodernt samhälle istället hamna i händerna på en politisk- och företagselit. Denna kvalitativa fallstudie tar sin ansats i begreppet postdemokrati för att studera datainsamlingen av samspelet mellan svenska staten, spelbolag och andra aktörer kring genomförandet av en ny spellag som började gälla i Sverige 1 januari 2019. LÄS MER

  4. 4. Deep Distributional Temporal Difference Learning for Game Playing

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Frej Berglind; [2019]
    Nyckelord :Reinforcement Learning; Deep Learning; Temporal Difference Learning; Distributional Learning; Game Playing; 5-in-a-row; Artificial Intelligence.; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Temporal difference learning is considered one of the most successful methods in reinforcement learning. Recent developments in deep learning have opened up a new world of opportunities. LÄS MER

  5. 5. The Visual Conveyance of Narrative : From A Cognitive Perspective

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Ossian Borg Gyllenbäck; [2019]
    Nyckelord :narrative; visuals; video games; mise-en-scene; fabula syuzhet; engagement; casual cognition; narrativ; visuell; datorspel; mise-en-scene; fabula syuzhet; engagemang; kausal kognition;

    Sammanfattning : This qualitative study aims to explore, from a cognitive perspective, the influence visuals have on conveying the game's narrative and how this engages the player. The focus being to further the understanding of how both visuals and narrative affect the overall experience. LÄS MER