Sökning: "ergodisk litteratur."

Hittade 4 uppsatser innehållade orden ergodisk litteratur..

  1. 1. Compounding the Problem? : Gated Communities in Climate and Environmental Disaster Fiction

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ryan Nicholas Walsh; [2023]
    Nyckelord :Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ecocriticism; post-apocalypse; critical dystopia; climate change criticism; gated community; urban studies; agency; the Other; video game studies; ergodic literature.; Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ekokritik; postapokalyps; kritisk dystopi; klimatfiktion; grindsamhällen; urbana studier; agens; det Andra; spelforskning; ergodisk litteratur.;

    Sammanfattning : The gated community motif occurs frequently within climate and environmental disaster fiction. This thesis investigates its occurrence across three media to establish how the gated community mode of living, as rendered in post-apocalyptic speculative fiction, responds to the threat and consequences of climate and environmental crisis. LÄS MER

  2. 2. Konst-kontroll-konfiguration : Om meningsskapande i konst och dataspel

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)

    Författare :Henrik Söderström; [2020]
    Nyckelord :konst; dataspel; ludologi; spelteori; narrativ; berättande; språk;

    Sammanfattning : I denna uppsats granskar jag dataspelsmediet, ett medium för interaktivt berättande, för att undersöka hur konstverk kan aktivera sin publik, om de tolkningar som konst inbjuder till kan ses som en sorts interaktivitet. Jag kommer att presentera olika teorier och koncept för att undersöka spel i allmänhet och dataspel i synnerhet: ludologi, ergodisk litteratur och cybertext, samt spel och lek som modell för kulturellt meningsskapande enligt Jacques Derrida. LÄS MER

  3. 3. Äventyrsgenrens funktioner från fiktionsprosa till interaktiv fiktion : En intermedial jämförelse mellan fyra verk

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Simon Olsson; [2016]
    Nyckelord :The Secret of Monkey Island; 80 Days; forking; ergodic; John G. Cawelti; Vladimir Propp; formula; dramatis personae; adventure; Swedish; Interactive Fiction; comparison; Svenska; Interaktiv fiktion; Vladimir Propp; John G. Cawelti; Formler; Karaktärsfunktioner; Äventyr; Spel; Skattkammarön; Jorden runt på åttio dagar; jämförelse; förgrening; ergodisk; The Secret of Monkey Island; 80 Days;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to apply the adventure formulas laid out by John G. Cawelti and the dramatis personae written by Vladimir Propp to the traditional adventure books Le Tour du monde en quatre-vingts jour (1874) and Treasure Island (1883) and the interactive fictions The Secret of Monkey Island (1990) and 80 Days (2014), both in the adventure genre. LÄS MER

  4. 4. Ergodisk litteratur och fabula

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kenth Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :Narrative; Recall; Ergodic; Narrativ; Återberättande; Ergodik;

    Sammanfattning : I detta arbete undersökts det huruvida ergodiska texter kan ge ett bättre stöd för att minnas en fabula av en text gentemot en traditionell text. Med två versioner av en text, en ergodisk och en traditionell, har deltagare fått ge ett återgivande av den version de tog del av. LÄS MER