Sökning: "Monica Axelsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Monica Axelsson.

  1. 1. "När han skriker är det jobbigt för alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio förskollärares uppfattningar av tydliggörande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i förskolans lärmiljö utomhus

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Axelsson Odinge; Monica Hernod Söderberg; Anna-Carin Rödjegård; [2024-02-01]
    Nyckelord :inkludering; tydliggörande pedagogik; lärmiljö utomhus; specialpedagogik; förskola;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att med utgångspunkt i den fenomenografiska ansatsen undersöka nio förskollärares uppfattningar av fenomenet tydliggörande pedagogik som inkluderingsverktyg i lärmiljön utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan forskning om inkludering, tillgängliga lärmiljöer utomhus och den praktiska tillämpningen av tydliggörande pedagogik. LÄS MER

  2. 2. Internkommunikation vid förändringsarbete : En djupstudie av ett enskilt fall

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :David Axelsson; Monica Axeldahl; [2015]
    Nyckelord :Internkommunikation; kommunikation; kommunikationsstrategi; förändringsarbete; verksamhetsutveckling; organisationsförändring;

    Sammanfattning : Den problemformulering som denna uppsats har besvarat har varit hur kommunikations-strategin i ett specifikt förändringsarbete kan beskrivas, samt vilka jämförelser som kan gö-ras mellan kommunikationsstrategin och det teoretiska ramverket. Undersökningen i upp-satsen har baserats på en abduktiv ansats med i huvudsak deduktiv inriktning där kvalitativ och kvantitativ data samlats in från de som varit drivande av förändringen, samt de som varit föremål för förändringen. LÄS MER

  3. 3. Nominalfrasutveckling hos andraspråkstalare? : En textanalytisk undersökning av sex texter på svenska skrivna av sex andraspråksinlärare inom sfi-utbildningen

    M1-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anneli Vinsa; [2013]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; sfi-studerande; nominalfrasutveckling; processbarhetsteorin; bestämdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka nominalfrasutvecklingen hos sex inlärare på Sfi-nivå genom att analysera nominalfraserna i texter som inlärarna skrivit och jämföra dessa med den morfologiska utveckling som Pienemann beskriver i processbarhetsteorin (Pienemann 1998) och Monica Axelsson i sin nominalfrasmodell (Axelsson 1994). Genom analysresultaten beskriver jag sedan på vilken utvecklingsnivå enligt de olika teoretiska modellerna som inlärarna befinner sig. LÄS MER

  4. 4. Religionsämnets språk och elevernas - En kvalitativ studie om språkutvecklande religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zerena Toroczkay; [2011]
    Nyckelord :språkutvecklande ämnesundervisning; religionskunskap; sociokulturell kunskapssyn; gymnasie; KOMVUX; andraspråkselever; språkutveckling; språkintegeration;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utröna några gymnasie- och KOMVUX-lärares erfarenheter av, attityder till samt intresse av språkutvecklande ämnesundervisning genom narrativ metod. Kvalitativa intervjuer har utförts med sex lärare vid gymnasie- och KOMVUX-skolor i Malmö kommun. LÄS MER

  5. 5. Datorn som komplement i undervisningen : En studie om datorer som ett led i läs- och skrivinlärningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Maria Axelsson; Monica Melani; [2008]
    Nyckelord :Computer; Education; School; Teacher perspective; Dator; Undervisning; Skola; Lärarperspektiv;

    Sammanfattning : The school is a place of work where teachers, with different tools, are supposed to teach their students for the future. In the study the teachers’ opinions will be lifted when it comes to use of computers as a tool to teach the students how to read and write. LÄS MER