Sökning: "Nationella Prov test årskurs 9"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Nationella Prov test årskurs 9.

  1. 1. ”Källa A är ganska trovärdig eftersom det är en förstahandskälla”- En studie av elevsvar från källkritiska uppgifter i det nationella provet i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; [2021]
    Nyckelord :beroendekriteriet; beroendekriterium; granska; historieundervisning; historisk fråga; historisk kontext; källkritik; källor; nationella prov i historia; tolka och värdera;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i huvudsak undervisas utifrån en samhällsvetenskaplig källkritik i historieämnet. Detta beror bland annat på att historielärare arbetar ämnesöverskridande med ämnen som svenska och samhällskunskap där den samhällsvetenskapliga källkritiken används. LÄS MER

  2. 2. Sättas på prov : En systematisk genomgång av nationella provets betydelse för slutbetyget för elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johannes Doerr; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; nationellt prov; high-stakes-test; betyg; matematik; slutbetyg;

    Sammanfattning : Under våren 2020 ställdes det nationella provet i matematik, för årskurs 9, in som en följd av Coronapandemin. Det nationella provet i svenska genomfördes som vanligt. LÄS MER

  3. 3. Digitala matematikprestationer : En studie om att visa sina kunskaper via digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emma Kjellin; [2020]
    Nyckelord :bedömning; digitala enheter; digitala prov; digitala test; digitala verktyg; grundskoleutbildning; matematik; surfplatta; test;

    Sammanfattning : Då nationella prov och bedömningsstöd är under digitalisering undersöks i denna studie om elevers provresultat i matematik ger en rättvisande bild av deras kunskaper när de ska visa dessa via ett digitalt verktyg. Forskningsfältet talar både för och emot användandet av digitala verktyg när elever ska visa sina kunskaper i prov- samt bedömningssituationer. LÄS MER

  4. 4. Matematiklärares syn på muntlig matematikför elever med matematiksvårigheter : En innehållsanalytisk studie om stödjande faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anton Jacobsson; Johan Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :Content analysis; teachers viewpoint; oral mathematical communication skill; mathematics; student with difficulties with mathematics; grade 9; national test; assesment; Innehållsanalys; lärares synsätt; muntlig matematisk kommunikationsförmåga; matematik; elever med matematiksvårigheter; årskurs 9; nationella prov; bedömning;

    Sammanfattning : Matematik har ett unikt ämnesspråk som elever behöver behärska både skriftligt som muntligt. Brister i den muntliga matematiska kommunikationsförmågan bidrar till att elever med matematiksvårigheter inte får godkänt betyg i matematik för årskurs 9. LÄS MER

  5. 5. Alignment between writing assignments : Jämförelse mellan skrivuppgifter i nationella provet och läromedel i ämnet svenska för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Brundin; Sofie Cecilgård; [2017]
    Nyckelord :Alignment; discourse analysis;  Ivanič; national exam; study material; writing assignment; Alignment; diskursanalys; Ivanič; nationella prov; läromedel; skrivuppgift;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to examine if there is alignment between the national exam for writing in Swedish – ages 9 to10 – and main study materials for writing in Swedish intended for the school years leading up to the test. This study also aims to compare two different learning materials writing assignments with one another to find possible similarities and differences. LÄS MER