Sökning: "Newly arrived students"

Visar resultat 21 - 25 av 228 uppsatser innehållade orden Newly arrived students.

  1. 21. Att bedriva andraspråksundervisning för nyanlända elever med PTSD : En studie om lärares erfarenheter, förutsättningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Lundh; [2023]
    Nyckelord :Teachers; upper secondary school; EFL; group work; cooperative learning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svenska som andraspråkslärare inom språkintroduktionsprogram arbetar för att stödja nyanlända elever som lider av posttraumatisk stress (PTSD) för att främja deras andraspråksinlärning. För att uppnå studiens syfte valdes en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 22. The Use of Translanguaging Strategies in Swedish Lower Primary Schools : How Students Use Translanguaging Strategies in the English Classroom and Teacher’s Perceptions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Oliwia Gardocka; [2023]
    Nyckelord :multilingualism; translanguaging; lower primary school;

    Sammanfattning :   Multilingualism is becoming the new norm in Swedish schools due to the growth of the Swedish population and increased immigration. Students learning English often find themselves with more than one language in their repertoire and they need a way to use it. LÄS MER

  3. 23. Digital assisterande teknik : -ett stöd för nyanlända elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zinab Taki; Paola Whittle Rojas; [2023]
    Nyckelord :Digital assisterande teknik; inkludering; nyanlända elever; språkutveckling; translanguaging;

    Sammanfattning : Den här studien strävar efter att synliggöra hur digital assisterande teknik i undervisningen kan främja nyanlända elevers språkutveckling. Syftet med studien är således att ta reda på hur några pedagoger uppfattar och använder digital assisterande teknik som ett stöd i undervisning av nyanlända elever. LÄS MER

  4. 24. F–3-lärares arbete med nyanlända elever : En kvalitativ studie om F–3-lärares arbete med nyanlända elevers språkutveckling i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Luci Kesenci; Meryem Bhaddo; [2023]
    Nyckelord :andraspråk; F–3-lärare; förstaspråk; nyanlända elever; språkutveckling; strategier; svenskundervisning; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med mer kunskaper om hur F–3-lärare arbetar i svenskundervisningen för att hjälpa nyanlända elever med deras språkutveckling. Kvalitativ intervjumetodik tillämpades i studien. Vi använde oss av semistrukturerade intervjuer, då åtta F–3-lärare intervjuades. LÄS MER

  5. 25. Engelskundervisning för nyanlända elever 6–9 i förberedelse och vanlig klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hala Almallah; Ghadah Almousa; [2023]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; engelskundervisning; förberedelseklass; nyanlända elever; språkutveckling; stödstrukturer och transspråkande;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att belysa de svårigheter som nyanlända elever möter inom engelskundervisningen. Genom att undersöka hur engelsklärare i grundskolan årskurs 6 till 9 hanterar de utmaningar som uppstår i undervisningen av nyanlända elever, i förberedelseklasser respektive direkt integration. LÄS MER