Sökning: "Normkritik i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade orden Normkritik i förskolan.

  1. 21. Hemmaföräldrars perspektiv på förskolan : En kvalitativ studie om hemmaföräldrars föreställningar om förskolan som arena för barns sociala utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Erlandsson; Beatrice Jansson; [2021]
    Nyckelord :Home parents; Social development; Preschool; Norm; Power; Norm criticism; Hemmaföräldrar; Social utveckling; Förskola; Norm; Makt; Normkritik;

    Sammanfattning : Studiens intention är att bidra med föreställningar om förskolan som den kan utgå från för att förbättra sin verksamhet och undervisning. Syftet är därför att synliggöra de föreställningar som finns hos några hemmaföräldrar om förskolan som arena för barns sociala utveckling i relation till deras hemmaomsorg. LÄS MER

  2. 22. Barnlitteratur som lånas av förskolan : en genusteoretisk karaktärsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malvina Bergenheim Usai; Vanesa Carlström; [2021]
    Nyckelord :genus; barnlitteratur; förskola; könsroller; barnböcker; normkritik;

    Sammanfattning : I studiens inledande kapitel presenteras läroplanens innehåll rörande jämställdhetsarbete, samt en rad olika forskares tankar om könsroller och genus. Vidare redogörs för tidigare forskningsresultat gällande litteraturens påverkan, barn sidentitetsskapande, samt hur böckernas karaktärer framställs utifrån kön. LÄS MER

  3. 23. Att förhålla sig till flerspråkighet : Ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefine Lanelius; Erika Dahlgren; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förhållningssätt; förskollärare; normer; normkritik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att med hjälp av ett normkritiskt perspektiv undersöka hur förskollärare själva såg på sitt arbete med flerspråkighet i förskolan. Vi ville med hjälp av det normkritiska perspektivetsynliggöra vilka normer kring flerspråkighet som rådde på förskolorna. LÄS MER

  4. 24. Ska detta vara normbrytande? Det här är helt normalt! : En studie om genusarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emelie Degrelius; Jennifer Hultman; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare genus trygghet kompetens normer normkritik normkritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. "Redan som bebis sägs det ju att dom bemöts olika" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser kring könsnormer och normkritiskt arbete med barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Caroline Hansson; Sara Eiselt; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Gender; Equality; Gender norms; Norm-critical; Förskola; Genus; Jämställdhet; Kön; Könsnormer; Normkritik;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i sex förskollärares upplevelser kring jämställdhet och genus i förskolan. Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar kring normer om kön. LÄS MER